Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2934 (2023-2024)
Innlevert: 27.09.2024
Sendt: 30.09.2024
Besvart: 01.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvordan vil statsråden sikre oppfølging av Stortingets flertallsmerknad om kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen, slik at det blir mulig å få to tog i timen mellom Trondheim og Steinkjer?

Begrunnelse

Det vises til flertallsmerknaden i Nasjonal transportplan (NTP), der Stortinget ber regjeringen om å sikre videre planlegging og oppstart av nødvendige kapasitetsøkende tiltak for Trønderbanen, som vil muliggjøre to togavganger i timen mellom Trondheim og Steinkjer. Nå er det foreslått å utsette løftet om «to tog i timen» helt til 2029, etter tidligere utsettelser fra 2024 til 2027. Det er på høy tid å få på plass et togpendlertilbud som reflekterer behovene i Norges tredje største by, hvor mer enn én avgang i timen er helt nødvendig for å sikre god forbindelse mellom områder med høy befolkningstetthet og arbeidsplasser.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Målet mitt er å gi befolkningen i Trøndelag et attraktivt og effektivt togtilbud så raskt som mulig. Et godt togtilbud på Trønderbanen er viktig for å gi befolkningen en fleksibel og enklere reisehverdag og for å nå målet om nullvekst i by-området. Det er derfor viktig for regjeringen at tilbudsforbedringen på Trønderbanen realiseres så fort som mulig. Dette har vi lagt til rette for ved å gi effektpakken To tog i timen på Trønderbanen høy prioritet i Nasjonal transportplan. Gjennomføringen av tiltaket vil gi en forbedring i togtilbudet fra ett til to tog i timen mellom Melhus og Stjørdal i grunnrute, med utvidet rushperioder til og fra Steinkjer. Med dette får også regiontrafikken inn og ut av Trondheim ett løft. I den videre planleggingen av togtilbudet på Trønderbanen, skal Bane NOR sørge for at grunnruteforbedringen også strekker seg til Steinkjer.
Å få flere avganger på Trønderbanen har vært planlagt over lengre tid. Tilbudsforbedringen har imidlertid vist seg å være et mer omfattende prosjekt enn først antatt. Bane NOR har identifisert 20 tiltak som må ferdigstilles før tilbudsforbedringen kan tre i kraft, blant annet kryssingssporforlengelser slik at togene kan passere hverandre på enkeltsporet bane, samt en rekke stasjonstiltak. Tilbudsforbedringen har i tillegg avhengigheter til innføring av nytt digitalt signalsystem (ERTMS), som nå er under replanlegging. I tillegg skal byggearbeidene gjennomføres samtidig som det går trafikk på banen. Når Jernbanedirektoratet nå varsler at plan- og byggeperioden trekker ut, blir det viktig å vurdere mulighetene for å ta ut trinnvise forbedringer for de reisende frem mot 2029. Jernbanedirektoratet og Bane NOR vil nå vurdere mulighetene for dette underveis.