Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til digitaliserings- og forvaltningsministeren

Dokument nr. 15:2930 (2023-2024)
Innlevert: 27.09.2024
Sendt: 30.09.2024
Besvart: 16.10.2024 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hva er årsaken til at Statsbygg må sentralisere rådgivningsavtalene for oppfølgingen av sin eiendomsforvaltning, hvordan er denne endringen forankret hos statsråden og i regjeringsplattformen, og hva vil statsråden eventuelt foreta seg for å sikre at man unngår en unødvendig sentralisering av arbeidsplasser som følge av Statsbyggs pågående anbudsprosess på dette feltet?

Begrunnelse

Statsbygg er i dag inndelt i fire områder innen drift og vedlikehold. Område nord, område Oslo, område sør-øst og område vest. For hvert av disse områdene har Statsbygg sin egen stab, og det er inngått avtaler med lokale / regionale prosjekterende og utførende foretak som leverer tjenester innen prosjektering, bygging, drift og vedlikehold på statens eiendommer.
Agderbenken har i møte med lokale rådgivingsbedrifter, som har oppdrag på Sørlandet i forbindelse med den nåværende anbudskontrakten, fått tilbakemelding om at Statsbygg like før sommeren hasteutlyste et anbud som vil sentralisere all denne virksomheten til Oslo. Bare for Agder sin del vil det kunne innebære tap av et titalls desentraliserte arbeidsplasser. På landsbasis vil tallet være betydelig større.
Det skal heller ikke være gjennomført drøftinger før utlysing av den nye avtalen med bransjeorganisasjoner som RIF (Rådgivende ingeniørers forening) og NAL (Norske arkitekters landsforbund). I tillegg kan det stilles spørsmål om denne utlysningen er i tråd med reglene for vekting av klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Dette fordi man her sentraliserer en rådgivningstjeneste for oppfølging av bygg, som ligger plassert rundt om i Norges land, og vil måtte generere ny reiseaktivitet fra Oslo.
Videre sier Hurdalsplattformen sier blant annet at:

«Nye statlige arbeidsplasser skal legges utenfor Oslo, med mindre helt åpenbare grunner tilsier noe annet. Veksten innenfor eksisterende statlige arbeidsplasser skal fordeles mer rettferdig mellom by og land.»

«Det skal bygges sterke kompetansemiljøer i hele landet gjennom en jevnere fordeling av offentlige arbeidsplasser.»

Den pågående omorganiseringen av Statsbygg sine kjøp av rådgivningstjenester synes ikke å være i tråd med regjeringsplattformens målsetninger om desentralisering av kompetansemiljøer og arbeidsplasser.

Karianne O. Tung (A)

Svar

Karianne O. Tung: Statsbygg er statens byggherre og forvalter statlig fast eiendom i hele landet. Kjøp av varer, tjenester og bygg- og anleggskontrakter kontraheres i stor grad fra lokale leverandører, basert på reglene i anskaffelsesregelverket.
Kontraktene Statsbygg inngår har ulik innretning for å utnytte samfunnets midler mest mulig effektivt. Oppdragene som denne rammeavtalen skal dekke, omfatter arkitekt og rådgivende ingeniørtjenester. Dette er tjenester som forutsetter tett samhandling med Statsbygg og derfor daglig tilstedeværelse. Formålet med å stille krav om at leverandørene arbeider fra Statsbyggs lokaler i Oslo, er bedre prosjekter, samtidig som staten oppnår tids- og kostnadsbesparelser. Det oppnår Statsbygg ved at samme rådgivningsgruppe jobber med samme type prosjekt gjentatte ganger.
Rammeavtalen gjelder for private virksomheter og rokker derfor ikke ved regjeringens målsetting om at nye statlige arbeidsplasser skal legges utenfor Oslo. Verken den utlyste rammeavtalen, eller andre konkurranser Statsbygg avholder, utelukker leverandører fra andre deler av landet å inngi tilbud. Alle kvalifiserte leverandørbedrifter, alene eller sammen med andre, kan gi tilbud i de konkurransene Statsbygg utlyser.
For øvrig vises det til at Statsbygg i løpet av høsten 2024 vil kunngjøre konkurranser for mindre vedlikeholdsoppdrag som nye regionalt inndelte rammeavtaler. Disse vil ikke ha krav om tilstedeværelse i Oslo.