Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2929 (2023-2024)
Innlevert: 27.09.2024
Sendt: 30.09.2024
Besvart: 07.10.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Ser statsråden at opphevelsen av de midlertidige paragrafene 6a-c i vaksinasjonsforskriften vanskeliggjør at kommunene kan gjennomføre effektiv vaksinasjon mot covid-19 i regi fastlegene, og vil statsråden gjeninnføre paragrafene 6a-c i vaksinasjonsforskriften slik at fastlegene kan pålegges å bidra med vaksinering allerede i høst, og det igjen blir én felles takst for alle landets kommuner?

Begrunnelse

I Oslo kommune var det i 2023 ett vaksinesenter som sto for koronavaksinering. Oslo kommune har meldt at det gjorde det vanskelig for mange i risikogruppen å komme seg dit, og kommunen ønsket å få vaksinert flere for å unngå sykdom. Spesielt bydelene i Oslo øst har hatt lavere vaksinedekning enn ønsket. For å få opp vaksinedekningen har Oslo kommune hatt planer om en helt ny måte å innrette korona- og influensavaksineringen på. Det gikk ut på at kommunen går fra å ha ett vaksinesenter, til at alle 591 fastleger i Oslo skulle vaksinere. Videre var planen at fastlegene skulle vaksinere mot både covid-19 og influensa samtidig. Rent praktisk ville ordningen bety at innbyggere i risikogruppen kunne bestille time hos fastlegen sin og fått både koronavaksinen og influensavaksinen i samme konsultasjon. Det ville være tidsbesparende og enklere for både fastlege og pasient. Ordningen ville vært mulig med plikten fastleger har til vaksinering, som ble innført under pandemien. Dessverre har helse- og omsorgsdepartementet med virkning fra 30. juni 2024 opphevet de midlertidige paragrafene 6a-c i vaksinasjonsforskriften om fastlegers oppgaver ved vaksinasjon mot covid-19, og om økonomisk vederlag gjennom Helfo og kostnadsdekning fra kommunen. I Aftp. 25.09.24 uttalte statssekretær Usman A. Mushtaq at forskriftene og taksten ikke gjeninnføres og at «Helsebyråden har tydeligvis sovet i timen og ikke fått med seg at den midlertidige ordningen, innført under pandemien, utløp da den skulle». Men Oslo kommune var, i god tid før opphevelsen av den midlertidige forskriften, i sonderinger med statlige myndigheter, som kunne bekrefte at retningslinjene for vaksinering ville bli tilsvarende som høsten 2023. HOD gjør med dette at Oslo og andre kommuner som ønsker å benytte fastlegene må forhandle avtaler med alle fastlegene, eller den lokale legeforeningen, om vaksinering. Selv om man skulle lande en avtale med den lokale legeforeningen, kan fastlegene likevel velge å ikke være med på vaksineringen, noe som vanskeliggjør informasjonen ut mot innbyggerne. Fjerningen av Helfo-taksten setter også kommune i en noe svakere forhandlingsposisjon, da det før har vært én statlig, fastsatt takst, men nå i prinsippet kan bli opptil 357 ulike takster.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Da regjeringens strategi og beredskapsplan for håndtering av covid-19-pandemien opphørte i juli 2024, opphørte også midlertidige hjemler i forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram. De midlertidige hjemlene ga fastlegene plikt til å bidra i vaksinasjonsprogram etter avtale med kommunene. Kommunene og fastlegene har samarbeidet om gjennomføringen av influensavaksinasjonsprogrammet både før og etter pandemien uten at det har vært en pliktig oppgave for fastlegene. Videre fastsatte de midlertidige hjemlene en kompensasjon for fastlegers arbeid med vaksinasjon og fastsatte en ordning for oppgjør gjennom Helfo. I den midlertidige ordningen fungerte Helfo kun som en oppgjørsmekanisme, som kunne virke fordi det var én fastsatt nasjonal kompensasjonssats. Ordningen var midlertidig og ga ikke gode nok muligheter for å kontrollere kravene. Da ordningen opphørte i juli 2024 var det også et mål å normalisere håndteringen av covid-19. Folkehelseinstituttet opplyser til oss at det ikke på noe tidspunkt er gitt signaler om at den midlertidige forskriften skulle forlenges.
Jeg mener det er viktig at fastlegene bidrar i vaksinasjonsarbeidet, men det er rimelig at de ekstra pliktene som ble lagt til fastlegene under pandemien utgår nå.
Å endre forskrift om nasjonalt vaksinasjonsprogram slik at ordningen som var midlertidig under covid-19-pandemien gjeninnføres/innføres permanent, krever høring og høringsfristen skal normalt være tre måneder. En forskriftsendring nå vil derfor ikke avhjelpe vaksinering i oktober eller i de kommende månedene.
Vi har imidlertid de siste ukene arbeidet for å få på plass en løsning som letter fastlegenes oppgjør med kommunene med sikte på at dette er på plass når vaksineringen starter i uke 41.
Folkehelseinstituttet (FHI) følger smittespredningen nøye. Smittetilfeller fortsetter å forekomme gjennom hele året. Det er ikke mulig å presist forutsi når spredningen av covid-19 vil øke, men vinteren forblir den perioden med størst smitterisiko for enkeltpersoner og press på helsetjenesten. FHI anbefaler derfor at oppfriskningsvaksinering med korona-vaksine startes fra 1.oktober 2024, for å opprettholde best mulig immunitet gjennom vintermånedene.
I Folkehelsemeldingen (Meld. St. 15 2022-23) fremgår det at regjeringen vil arbeide med å etablere et voksenvaksinasjonsprogram som bygger på dagens influensavaksinasjons-program. Regjeringen vil ta med erfaringene med oppgjørsordningen i arbeidet med et voksenvaksinasjonsprogram.