Spørsmål
Trond Helleland (H): Regjeringen har stanset den pågående konkurransen om trafikkpakke 4 og 5. Østlandet er regnet som den mest attraktive delen av jernbanen i Norge. Det er anslått en netto gevinst på ca. 12 mrd. kroner i perioden 2014–2028 av jernbanereformen, og nettogevinsten så langt er ca. 1 mrd. kroner. Konkurranseutsettingen av trafikkpakkene utgjør en stor del av gevinsten. Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle, og de har som mål å gi passasjerene et bedre togtilbud. Man kan spørre seg hvordan statsråden skal få til dette uten å realisere milliardgevinster og uten å bevilge ekstra penger til jernbane. Ifølge pressemeldingen mener statsråden "tydelig statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet".
Hva er begrunnelsen for at statsråden mener det vil gi et bedre tilbud for de reisende å direktetildele det heller enn å sette det ut på konkurranse?
Les hele debatten