Spørsmål
Ola Elvestuen (V): Ny rutemodell for Østlandet, Rutemodell 2027, er et av de viktigste jernbaneprosjektene i Nasjonal transportplan og vil gi nesten 100 flere avganger daglig, de fleste på overbelastede lokalstasjoner innenfor Ski, Asker og Lillestrøm. Holmlia stasjon på Østfoldbanen i Oslo har flere reisende daglig enn Bergen og Trondheim stasjoner til sammen. Ifølge prosjektet er bygging av flere spor i Brynsbakken i Oslo en avgjørende forutsetning for å realisere Ny rutemodell Østlandet. Prosjektet skulle starte opp neste år og er kostnadsberegnet til 2 milliarder kroner og finansiert gjennom en avtale mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Stor var derfor overraskelsen da Bane NOR nylig varslet Oslo kommune om at prosjektet utsettes med fem år.
Vil statsråden akseptere denne utsettelsen, og når vil i så fall Rutemodell 2027 kunne realiseres?
Les hele debatten