Endringer i yrkestransportlova (oppheving av behovsprøvingen for drosje mv.)
Prop. 70 L (2018-2019), Innst. 300 L (2018-2019), Lovvedtak 64 (2018-2019)
Hvor er saken nå?
Status: Lovsaken er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Loven gjelder fra det tidspunktet som bestemmes i loven, eller som regjeringen bestemmer.
Saksgang
1Lovforslag
Fra
SamferdselsdepartementetGrunnlag for saken
Fremmet i statsråd
10.04.2019Referert
Referatsaker
11.04.2019
2Komitébehandling
Tildelt komité
Transport- og kommunikasjonskomiteen
11.04.2019Saksordfører
Innstilling avgitt
Innst. 300 L (2018-2019)
28.05.2019
3Første behandling
Referat Stortinget
4Andre behandling
5Lov
Sanksjonert 21.06.2019 (lov67)
Status
Vedtak i korthet
Stortinget har behandlet et forslag til endringer i yrkestransportloven om drosjer, Stortinget har vedtatt å oppheve antallsreguleringen med tilhørende driveplikt, og å gi fylkeskommunene adgang til å tildele eneretter for drosjetransport i spredtbygde kommuner. Kravet om drosjeløyve er videreført, men kravet om faglig kompetanse for løyvehavere er fjernet. Det innføres 10-årige drosjeløyver. Sentraltilknytningsplikten for drosjer er opphevet, samtidig som det er innført en plikt til loggføring av alle drosjeturer. Det er innført fagkompetansekrav for drosjeførere, og det er innført krav om at søker til kjøreseddel må ha hatt førerkort klasse B i minst to år før en kan tildeles kjøreseddel for drosje. Videre er hjemmelen for fylkeskommunene til å kunne stille miljøkrav til drosjer justert, slik at miljøkrav må knyttes til kommunegrensene. Stortinget har bestemt at loven trer i kraft 1. juli 2020, med unntak av § 4 første ledd og § 40 a første ledd, som trer i kraft 1. juli 2019.
Behandling og vedtak
Lovsaken er ferdigbehandlet
Slik stemte representantene
Første behandling:
VoteringsoversiktBehandling og innstilling
Innstilling avgitt 28.05.2019
Behandlet andre gang i Stortinget 11.06.2019