Løse forslag til saken
Forslag nr. 1 fra Sanner, Jan Tore på vegne av Høyre
Stortinget ber Regjeringen om ikke å innføre opplæringsboken som et obligatorisk redskap ved de almenfaglige studieretningene fra høsten 1997.Forslag nr. 2 fra Djupedal, Øystein på vegne av Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 1998, legge fram en grundig analyse av tilstanden i grunnskolen og den videregående skole, basert på Utdanningsdirektørens tilstandsrapporter for de siste 4 år.Forslag nr. 3 fra Djupedal, Øystein på vegne av Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber Regjeringen kartlegge omfanget av egenbetaling i grunnskolen.Forslag nr. 4 fra Lilletun, Jon på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at stimuleringstilskuddene for å ta inn nye lærlinger beregnes bedriftsvis, uavhengig av om bedriften er tilsluttet et opplæringskontor. Endringen gjøres gjeldende for stimuleringstilskuddene i 1997.Forslag nr. 5 fra Lilletun, Jon på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber Regjeringen ikke iverksette opplæringsbok for allmennfaglig studieretning fra høsten 1997. Nytt opplegg for opplæringsbok prøves ut, eventuelt ved de samme skoler/fylker som har deltatt i tidligere forsøk med opplæringsbok. Departementet vurderer alternative kvalitetssikringstiltak med blant annet økt elevdeltakelse sammen med Næringslivets Hovedorganisasjon, Landsorganisasjonen, Lærerforbundet, Norske Elevorganisasjon og Norges Gymnasiastsamband. Saken legges fram for Stortinget til endelig avgjørelse etter en forsøksperiodeForslag nr. 6 fra Lilletun, Jon på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber Regjeringen vie eldre lærere spesiell oppmerksomhet med blant annet tilbud om etterutdanning og kompetanseheving i skoleverketForslag nr. 7 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen foreta en analyse av grunnskoletilbudet for å få kartlagt om elevene får et likeverdig skoletilbud i tråd med enhetsskolens prinsipper. Analysen må inneholde en vurdering av hva årsakene til forskjellene i skoletilbudet skyldes. Økonomiske betingelser og endringer i lovverket for grunnskolen og kommunene er elementer som må vurderes i den sammenheng. Saken legges fram for Stortinget som melding.Forslag nr. 8 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
For å sikre et likeverdig grunnskoletilbud i fremtiden ber Stortinget Regjeringen innføre følgende nasjonale standarder i grunnskolen:
· Skolen tildeles et undervisningstimetall som inkluderer følgende:
1. Læreplanens timetall for den enkelte klasse
2. Klasseressurs på 4 timer pr klasse
3. Elevressurs på 0,3 timer pr elev.
· Det skal være rektor ved alle skoler. Det kan gjøres unntak for dette kravet for udelte og todelte skoler.
· Elevtallet i klassen reduseres til 25 for hele grunnskolen.Forslag nr. 9 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen styrke bemanningen i 1.klasse/førskolen, slik at bemanningen økes til to voksne; en pedagog og en assistent pr. 10-18 elever.Forslag nr. 10 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at lengde på praksisperioden i profesjonsutdanninger lovfestes.Forslag nr. 11 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen foreslå nødvendige endringer i lovverket slik at foreldrerådet gis rett til å kunne kreve at kommunen utarbeider rapport for inneklimaet ved skoleanleggene.Forslag nr. 12 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som gir yrkesaktive kvinner i utdanningspermisjon rett til fødselspermisjon.Forslag nr. 13 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
VK2-elever i Reform 94 som har fått opplæring i skole i stedet for i bedrift, må få mulighet til ett år verdiskapning i bedrift som lærling med lærlingtilskudd før de går opp til fagbrev. Utdanningen vil da bli på 4 år.Forslag nr. 14 fra Manneråk, Sigurd på vegne av Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen utsette innføring av opplæringsbok for allmennfag i videregående skole. Stortinget tar endelig stilling til bruk av opplæringsbok i forbindelse med behandling av Evaluering av Reform 94