-
Stortinget ber regjeringen legge myndigheten
til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner til kommunene,
uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale eller statlige. Sonene
skal opprettes i tett dialog med næringsliv og innbyggere, samt
Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller hvor statlig og
fylkeskommunalt veinett blir berørt.
-
Stortinget ber regjeringen innføre et mål om å redusere
biltrafikken med 30 prosent i og rundt de store byene innen 2030,
og legge dette til grunn for byvekstavtaler som erstatning for nullvekstmålet.
-
Stortinget ber regjeringen styrke arbeidet med bytransport
og lage en plan for å omforme statlige motorveier og fylkeskommunale
hovedveier i byene til bulevarder og avenyer med redusert hastighet,
krysninger i plan og omdisponering av veiareal til sykkelveier,
fortau, kollektiv- eller samkjøringsfelt og beplantning
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner med byvekstavtaler
hjemmel til å kreve inn dobbel takst i bomringene for bensin- og
dieselbiler kjøpt etter 2026.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av de gode erfaringene
med trafikkavviklingen i Oslo, sørge for å permanent stenge Hammersborgtunnelen
på Ring 1 for privatbiler.
-
Stortinget ber regjeringen, i lys av motorveienes trussel
mot nullvekstmålet, sørge for å innføre kollektiv- eller tungbilfelt
på innfartsårene til byene, for eksempel på det nye Sotrasambandet
i Bergen vest.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at det statlige bidraget
i store kollektivprosjekter omfattet av byvekstavtaler økes til
80 prosent.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommuner med byvekstavtaler
hjemmel til å prøve ut dynamisk veiprising som alternativ til bompenger.
-
Stortinget ber regjeringen fastslå at alle statlige byggeprosjekter
i områder med byvekstavtaler skal være utslippsfrie.
-
Stortinget ber regjeringen gi kommunene anledning til å
senke fartsgrensene, også på statlige og fylkeskommunale veier.
-
Stortinget ber regjeringen gå i dialog med kommunene og
etter lokalt ønske åpne for at riksveier nedgraderes til kommunal
eller fylkesvei.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at kommunene gis adgang
til å innføre stigende gebyrsatser for ulovlig parkering, slik at
gjentatte overtredelser medfører høyere bøter, med det formål å
styrke den preventive effekten og sikre at gjengangere i større grad
blir tatt og sanksjonert.
-
Stortinget ber regjeringen åpne for at mindre trafikkforseelser
i byene kan håndheves og bøtelegges av bybetjenter.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å senke den
generelle fartsgrensen i byer fra 50 km/t til 30 km/t jf. veitrafikkloven
§ 6.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at det åpnes for fartsgrense
på 20 km/t.
-
Stortinget ber regjeringen om å sikre at ATK (Automatisk
trafikkontroll) også kan tas i bruk på strekninger med fartsgrenser
under 50 km/t, samt åpne for at ATK kan benyttes til å håndheve
andre trafikale forseelser, som for eksempel kjøring på rødt lys og
innkjøring forbudt-skilt.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å erstatte
nullvekstmålet i samferdselspolitikken med et mål om fem prosents
årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene fra dagens nivå.
-
Stortinget ber regjeringen innføre tilbud om rimelig leasing
av elsykler for ansatte i statlige virksomheter.
-
Stortinget ber regjeringen innføre fordelsbeskatning ved
gratis parkering for arbeidstagere på arbeidsplasser og avvikle
fordelsbeskatning for arbeidsgivere som tilbyr støtteordninger for
grønne jobbreiser.
-
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å opprette
en belønningsordning for storbykommuner som reduserer biltrafikken.
-
Stortinget ber regjeringen evaluere Kommunal- og distriktsdepartementets
arbeid med områdesatsninger, og gjøre midler disponible til oppstart
og planlegging av nye områdesatsninger i 2025.
-
Stortinget ber regjeringen gjennomgå plansystemet for å
sikre koordinering av regional arealplanlegging gjennom overordnede
planer for storbyregionene som sikrer naturbeskyttende tiltak og
at det bygges der det er egnet teknisk og sosial infrastruktur.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for at ombruk og transformasjon
av bygg blir det lønnsomme førstevalget ved å innføre momsfritak,
dokumentavgiftsfritak, hurtigløp i byggesaksbehandlingen og ulike økonomiske
støtteordninger, og komme tilbake med nødvendig forslag som sørger
for det.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke natur-, klima-
og miljøhensyn i innsigelsessaker fra Statsforvalter.
-
Stortinget ber regjeringen styrke den plan- og arkitekturfaglige
kompetansen i kommunene og i den lokale involveringen i stedsutviklingen
gjennom opprettelse av Riksarkitekten som en nasjonal myndighet
med ansvar for å støtte opp om kvalitet og bærekraft i by- og stedsutvikling.
-
Stortinget ber regjeringen sørge for å frata Riksantikvaren
anledning til å fremme innsigelse til høyder ved knutepunkt med
begrunnelse i fjernvirkning.
-
Stortinget ber regjeringen få på plass juridiske virkemidler
som definerer ikke-kommersiell boligbygging og legger til rette
for at en betydelig andel av bebyggelsen i byer forbeholdes utvikling
av ikke-kommersielle allmennboliger. Regjeringen bes om å komme
tilbake til Stortinget med eventuelle nødvendige forslag som sikrer
dette.
-
Stortinget ber regjeringen etablere en ordning for risikoavlastning
for utbyggere under Husbanken med en innretning som forutsetter
samarbeid med kommunene om ivaretakelse av sosiale boligbehov.