Bakgrunn
MC er et praktisk transportalternativ som tar
lite plass på veien og krever lite parkeringsareal. Det er fortsatt
slik at det er manglende integrering av MC som en del av transportnettverket
i byområdene. MC vil for mange kunne være et alternativ til bil,
og det er ikke slik at gange, sykkel og kollektivtrafikk passer
for alle. Det må bli en større grad av transportmangfold i byene tilpasset
befolkningens behov og ikke politisk ønsketenkning. For å kunne
få til dette må det sørges for trygg ferdsel samt bedre og rimelige
parkeringsmuligheter.
Veikvaliteten er av stor betydning for sikkerheten for
alle trafikanter, men i særlig grad for MC. Det store vedlikeholdsetterslepet
på både riks- og fylkesveinettet med dårlig veidekke er en av de
viktigste årsakene til veiulykker. Over tid har både sjåfører blitt
bedre og kjøretøy sikrere. På den annen side forfaller veikvaliteten. Det
er Statens vegvesen som statens veiforvalter som har ansvaret for
å legge opp til et bærekraftig vedlikeholdsnivå på veisystemet.
Forslagsstillerne forventer at Statens vegvesen konsentrerer oppmerksomheten
om å møte denne trafikksikkerhetsutfordringen fremover for å sikre
trygg fremkommelighet for alle trafikanter. Skal MC bli et foretrukket
transportalternativ for flere, er trygge veier en grunnleggende
forutsetning.
Forslagsstillerne mener videre at avgiftsbelastningen på
MC må reduseres, både kjøps- og eieavgiftene. Forslagsstillerne
viser til at i Fremskrittspartiets tid i regjeringen ble engangsavgiften
for MC redusert. Nedtrappingen av avgiften bør fortsette med å fjerne
volumkomponenten, noe Fremskrittspartiet tidligere har foreslått
i alternativt statsbudsjett. Endringen av årsavgift for kjøretøy
til trafikkforsikringavgiften har gitt en større fleksibilitet for
eier av kjøretøy til å tilpasse betalt avgift til reell bruk av
kjøretøy. Det betales fortsatt en uforholdsmessig høy avgift for MC
sammenliknet med bil, og derfor bør avgiften reduseres til halv
avgift av personbiltakst.