Representantforslag om prøveordning for kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell

Dette dokument

  • Representantforslag 100 S (2024–2025)
  • Fra: Terje Halleland, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud, Roy Steffensen og Morten Wold
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Flere fjelloverganger har store utfordringer i vinterhalvåret. Den mest trafikkerte fjellovergangen er E134 Haukelifjell, der det daglig kjører 450 tunge kjøretøy. Det fraktes årlig verdier for 135 mrd. kroner over denne strekningen, som er landets viktigste fjellovergang for næringstrafikk. Av all trafikk på veien er 22 prosent næringstrafikk.

I vinterhalvåret brukes ofte kolonnekjøring for å få avviklet trafikk ved dårlig vær. Ansvarlige brøytemannskap vurderer hvem som kan delta i kolonnen, og kjøretøy som ikke er tilstrekkelig skodd, kan bli nektet å kjøre.

Tyngre kjøretøy har en langt bedre fremkommelighet enn mindre kjøretøy på vinterføre. Man sitter mye høyere, har kjettinger og er bedre forberedt ved eventuell stans, da sjåførene har alt av fasiliteter og varme i hytta. Det har derfor vært et ønske å etablere egne tungbilkolonner på E134 over Haukelifjell. For næringen betyr en stengt vei lang ventetid eller veldig lang omkjøring. Det betyr også store ekstrakostnader, mer utslipp samt at det utfordrer hviletidsbestemmelser for sjåførene.

Noen ganger er det helt nødvendig å stenge veien, men med riktige forberedelser kan det være mulig å kjøre tunge kjøretøy. Det er allerede bevilget penger for å kunne få dette til, og Statens vegvesen har etablert oppstillingsplasser for tungbilkolonner på E134 på begge sider av fjellet.

Det har blitt diskutert en etablering av egne tungbilkolonner i mange år. Statens vegvesen har vært i dialog med både driftsentreprenører, Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og enkelttransportører. For å kunne realisere dette er det avgjørende at flere av aktørene tar et større ansvar, og Statens vegvesen har utfordret både driftsentreprenør og NLF til å være med på dette. Statens vegvesen har vært villig til å starte en forsøksordning med tungbilkolonne for transportører som kjører fast over fjellet, dersom aktørene er med på den økte risikoen ved gjennomføring av kolonne på det som i dag er stengt vei.

NLF er innforstått med nødvendigheten av å sortere tungbilene som kan være med i en tungbilkolonne, og har selv utarbeidet kriterier for hvem som kan delta.

Etter at nødvendige bevilgninger er gjort, investeringer er gjennomført og kriterier er etablert, vil driftsansvarlig for strekningen per februar 2025 allikevel ikke være med å ta ansvaret ved etablering av en egen kolonne for tungbiler. Dette skjer selv om det alltid vil være driftsansvarlig, sammen med brøytemannskap og vaktkontor, som vil avgjøre når det er mulig å gjennomføre kolonnekjøring. Driftsansvarlig vil også kunne stoppe kolonnekjøringen dersom grensen for egen sikt og sikkerhet er uforsvarlig.

Forslagsstillerne mener at en prøveordning med kolonnekjøring for tunge kjøretøy på E134 over Haukelifjell skal gjennomføres. Nødvendige investeringer er gjennomført, og det er allerede bevilget penger til en slik prøveordning.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen gjennomføre en prøveordning med kolonnekjøring for tunge kjøretøy på E134 over Haukelifjell.

20. februar 2025

Terje Halleland

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Bård Hoksrud

Roy Steffensen

Morten Wold