Bakgrunn
Trafikk i de store byene skaper støv, støy og
store klimagassutslipp. I Oslo utgjør vegtrafikken eksempelvis mer
enn 50 pst. av utslippene.
For å redusere lokal forurensning kan innføring
av nullutslippssoner være et viktig virkemiddel. Det kan også ha
betydning for overgangen til nullutslippstransport. Samtidig som
nybilsalget for personbiler nærmer seg 100 pst. elektrisk, ligger
en langt bak målene for elektriske varebiler og lastebiler. Det
kan derfor ha stor betydning om kommunene kan innføre nullutslippssoner
for varetransporten.
Mange kommuner ønsker å bidra til å nå klimamålene
og bekjempe lokal forurensning, og flere har ønsket myndighet til
å innføre nullutslippssoner. Sosialistisk Venstreparti mener at
kommunene bør få adgang til selv å bestemme hvor og hvordan nullutslippssoner kan
benyttes lokalt, og at dette ikke bør være noe staten hindrer dem
fra å gjøre.