Representantforslag om tilpasninger i eller stans av innføring av EUs reviderte bygningsenergidirektiv

Dette dokument

  • Representantforslag 66 S (2024–2025)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Per-Willy Amundsen, Erlend Wiborg, Bengt Rune Strifeldt, Silje Hjemdal, Hans Andreas Limi, Dagfinn Henrik Olsen og Marius Arion Nilsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I 2024 vedtok EU en oppdatert versjon av bygningsdirektivet med mål om at alle nybygg skal være nullutslippsbygg innen 2030, og at eksisterende bygningsmasse innen 2050 skal gjøres om til nullutslippsbygg (energiklasse A). Direktivet er EØS-relevant og vil få stor betydning i Norge. Nå arbeider EU med enda en ny revidering av det samme direktivet, som vil medføre enda strengere krav og regulering.

Versjonen fra 2018 som nå behandles i regjeringen, er i seg selv mindre problematisk.

Samtidig er forslagsstillerne bekymret for retningen EU har beveget seg i de siste tiårene. EU har regulert det som kan reguleres, med den konsekvens at konkurransekraft på det internasjonale markedet har svekket seg over en lengre periode.

Den siste versjonen av bygningsdirektivet fra 2024 kunne medføre enorme kostnader for boligeiere, og er neste i køen når rettsaktene skal oppdateres. Huseierne har uttrykt bekymring for at direktivet vil ramme 65 prosent av alle huseiere, med en estimert kostnad mellom 500 000 kroner og 1,5 mill. kroner.1

Forslagsstillerne mener kostnadsestimatene er svært bekymringsverdige, og fremholder at det er helt urimelig å pålegge norske husstander en slik kostnadsbyrde. De økte kostnadene kommer på toppen av allerede økte boligkostnader.

Energiministeren har tidligere opplyst til Stortinget at det er for tidlig å si noe om kostnadene av en eventuell innføring i Norge. All den tid regjeringen ønsker å innlemme direktivet fra EU, mener forslagsstillerne at kostnadsestimater og konsekvensutredning for de ulike versjonene av direktivet må fremlegges, som et minstekrav.

EUs svake økonomiske utvikling og fall i globale indekser understreker behovet for at Norge tar en aktiv rolle i å definere og forsvare norske interesser i møte med det store antallet EU-rettsakter. Det understreker også viktigheten av at regjeringen ikke lar seg presse av EU til å innføre regelverk i større hastighet enn det som er forsvarlig fra et norsk interesseperspektiv, men snarere øker innsatsen for å oppnå unntak fra og tilpasninger i direktiver som ikke ivaretar norske interesser.

Hvis dette ikke oppnås, må Norge i ytterste konsekvens bruke reservasjonsretten.

1. https://www.finansavisen.no/bolig/2023/03/14/7993534/sjokkregning-til-boligeierehttps://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen pause alt arbeid med implementering av bygningsenergidirektiver frem til fullgodt faktagrunnlag og konsekvensanalyse er utarbeidet.

  • 2. Stortinget ber regjeringen aktivt søke tilpasninger i og unntak fra bygningsenergidirektiver.

  • 3. Stortinget ber regjeringen vurdere å i ytterste konsekvens benytte reservasjonsretten i paragraf 102 i EØS-avtalen hvis ikke Norge innrømmes tilstrekkelige tilpasninger i eller unntak fra EUs bygnings-energidirektiver, slik at Norges interesser ivaretas.

4. februar 2025

Frank Edvard Sve

Per-Willy Amundsen

Erlend Wiborg

Bengt Rune Strifeldt

Silje Hjemdal

Hans Andreas Limi

Dagfinn Henrik Olsen

Marius Arion Nilsen