Bakgrunn
Jakt og skyting er en hobby som praktiseres
av mange i Norge. Per 2024 var nesten 550 000 personer oppført i
Jegerregisteret. Det å være jeger krever aktiv skytetrening. Mange
i Norge driver aktivt med sportsskyting. Og ikke minst må også politi
og forsvar regelmessig bedrive skytetrening.
Det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) har etter anmodning
fra Europakommisjonen utarbeidet et forslag om forbud mot bly i
ammunisjon og fiskeutstyr som en del av EUs kjemikalieforordning,
kjent som REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction
of Chemicals). Den foreslåtte restriksjonen under REACH-forordningen
vil medføre at man ikke kan benytte blyammunisjon på skytebaner.
Det fremkommer derimot ulike unntak fra dette forbudet, om man oppfyller
disse kravene:
Forslagsstillerne viser til at Det
frivillige Skyttervesen (DFS), som har 750 utendørs skytebaner og
500 innendørs skytebaner, har en samarbeidsavtale med Heimevernet
om trening av norske styrker på DFS sine skytebaner. I et høringsinnspill
til ECHAs direktiver har DFS beregnet kostnader ved foreslåtte tiltak
til ca. 6–9 mrd. kroner på eksisterende rifleskytebaner. Dette kostnadsestimatet
inkluderer saneringskostnader som følge av at krav fra ECHA gjør
at de fleste kulefangerne må skiftes ut. DFS har uttalt at frivilligheten
ikke kan eller har mulighet til å ta slike kostnader, og viser til
enklere tiltak som kan bidra til mindre vanninntrenging og avrenning.
Beredskapen for norsk politi og forsvar ved bortfall av et utall
av skytebaner de aktivt benytter i dag, vil også kunne svekkes.
Det er en effekt forslagsstillerne anser som meget uheldig.
Forslagsstillerne fremholder at DFS også peker
på feiltolkning av forskning gjort av ECHA, hvor man har beregnet
i størrelsesorden 50 ganger for høyt utslipp fra jord-/sandkulefangere.
Konklusjonen blir derfor at EU-godkjente kulefangere er svært kostbare,
samtidig som de ikke nødvendigvis er miljømessig bedre enn jord-/sandkulefang.
Forslagsstillerne fremhever også kostnaden som
pålegges jegere og skyttere om man må erstatte blyammunisjon med
alternative former for ammunisjon.
Dagens kulefangregelverk som norske skytebaner er
underlagt, legger allerede til grunn 100 prosent oppsamling av kuler
på alle innendørs baner pr. i dag. Kulefang utendørs er betydelig
bedre og mer miljøriktig enn EUs forslag med stålkulefang, der grovkaliberskyting medfører
knusing og pulverisering av kulene, som igjen medfører at mange
titalls prosent av kuleinnholdet forstøves og dermed aldri blir
fanget opp.
Forslagsstillerne viser til at forslaget fra
ECHA er oversendt Europakommisjonen for videre behandling, og fremhever
derfor viktigheten av å aktivt arbeide for å ivareta norske interesser
i denne prosessen. Forslagsstillerne viser til at de mulige reguleringene
og kravene fra EU rettet mot skytebaner, jegere og skyttere er urimelige,
svært kostbare og ikke gjennomførbare for frivilligheten.
Finland har adressert problemstillingen ved
å omgjøre alle skytebaner til kritisk infrastruktur med bakgrunn
i forsvarets, heimevernets og befolkningens behov for våpentrening
i en ny sikkerhetspolitisk situasjon. Forslagsstillerne fremholder
at skytebanene i Norge bør anses som kritisk infrastruktur av beredskapshensyn.