Bakgrunn
Sykelønnsordningen er en bærebjelke i velferdsstaten.
Samtidig har den enkelte alvorlige hull. Stadig flere arbeidsfolk
opplever at arbeidsgiverne nekter dem sykepenger ved å bestride
sykemeldingene deres. Når en sykemelding blir bestridt, står den
ansatte uten inntekt fram til Nav får behandlet bestridelsen fra
arbeidsgiver. Med dagens lange køer i Nav kan dette ta opptil flere måneder.
Omfanget er størst i næringer som har vært preget av
sosial dumping, og der de ansatte har lite makt. Fra fagbevegelsen
blir det rapportert om at bestridelser skyldes mistillit til arbeidstakere,
og at bedrifter bestrider alle sykemeldinger av prinsipp. Å bestride
sykemeldinger er et svært alvorlig og inngripende tiltak, og kan
i verste fall føre til stor økonomisk nød for syke arbeidstakere
eller til at syke blir tvunget på jobb av økonomisk nødvendighet.
I bedrifter og bransjer uten sterke fagforeninger kan arbeidsgiver
bruke dette kraftige virkemiddelet uten risiko. Det er ingen begrensning
for antall ganger en enkelt bedrift kan bestride sykemeldinger.
Det mangler i dag god statistikk om omfanget
av bestridelser av sykemeldinger. Dessverre er det grunn til å tro at
det er store mørketall som følge av at ansatte gir opp krav, slutter
eller tvinger seg på jobb selv om de er syke.
Selv om sykelønn er en lovpålagt, statlig ytelse,
er det store klasseforskjeller i hvordan ordningen fungerer i praksis.
For mange arbeidstakere er det en selvfølge å få lønnen sin utbetalt
som vanlig, også når de er syke. Ansatte med mindre makt og i enkelte
bransjer er derimot prisgitt at Nav utbetaler sykepenger korrekt
og tidsnok etter at arbeidsgiverperioden er over. Dette er ofte
de samme arbeidstakerne som i tillegg får lav lønn og har dårlige
arbeidsvilkår.
For å sikre alle arbeidstakere lønn under sykdom, uten
opphold, mener forslagsstillerne at det bør innføres plikt til at
alle arbeidsgivere skal forskuttere sykelønn til sine ansatte. Dersom
krav om sykelønn bestrides, bør bevisbyrden snus, og det er arbeidsgiver
som bør få tilbake sine eventuelle utgifter i etterkant når Nav har
avgjort saken. Forslagsstillerne mener også at det er nødvendig
med en kunnskapsinnhenting for å få mer informasjon om omfanget
av bestridelser av sykemeldinger og om hvem som utsettes for dette.