Bakgrunn
For at innbyggere over hele landet skal få tilgang
på gode tjenester, må alle kommuner være i stand til å levere tilpassede
tjenester av god kvalitet. Det krever god tilgang på kompetanse,
og kommunene må ha et stort lokalt handlingsrom og tydelig myndighet
til å ta valg sammen med, og på vegne av, sine innbyggere.
Kommunesektoren har en rekke lovpålagte oppgaver.
Generalistkommuneutvalget skriver i sin rapport at kommunene har
omtrent 450 oppgaver som følger av lov, og minst 550 forskriftsfestede
oppgaver. De påpeker imidlertid at dette ikke er nøyaktig, da det
er avhengig av hvordan man beregner dette.
Detaljerte krav går ut over kommunenes og fylkeskommunens
handlingsrom og muligheten til å prioritere og levere tjenester
tilpasset innbyggernes behov. I 2022 vedtok Stortinget, etter forslag
fra Høyre, at regjeringen skulle legge til rette for etablering
av frikommuneforsøk etter inspirasjon fra Danmark, jf. Innst. 460
S (2021–2022) og vedtak 792 (2021–2022). Siden den gang har regjeringen
vedtatt at 10 prosjekter fordelt på 16 kommuner kan delta i frikommuneforsøk.
For å få gode resultater av frikommuneforsøkene må ordningen utvides
og flere kommuner inkluderes i forsøksordningen.
Inntektssystemene for kommuner og fylkeskommuner
legger til grunn at sektoren i hovedsak skal være rammefinansiert.
Det betyr at kommunesektoren selv har ansvaret for å tilpasse sine
aktiviteter, tjenester og ressursbruk til de vedtatte inntektsrammene,
innenfor gjeldende lover og regelverk. Gjennom rammeoverføringer,
med stor grad av økonomisk handlingsfrihet for kommuner og fylkeskommuner,
legges det til rette for at beslutninger kan tas lokalt, basert
på lokale forhold i stedet for nasjonale føringer. Kommunene og
fylkeskommunene har likevel et ansvar for at ressursene brukes på
en mest mulig effektiv måte, der tjenesteyting bør prioriteres foran
administrasjon. Hvordan man lokalt kan nå målet om å få mest mulig
ut av ressursene, kan variere ut ifra de lokale forholdene.
I 2017 gjennomførte regjeringen Solberg en områdegjennomgang
av øremerkede tilskudd til kommunesektoren. Den viste at det var
nærmere 250 tilskuddsordninger, og at det ble gitt 44,4 mrd. kroner
til kommuner og fylkeskommuner utenom de frie inntektene. Siden
2021 har det skjedd flere endringer i kommunesektoren, herunder
endringer i inntektssystemet. Tilskuddsordninger kan også medføre
at administrasjonen må bruke mye ressurser på å både søke og rapportere
på hvordan de omsøkte midlene er brukt. I mange tilfeller kan det
derfor være bedre for kommunene at de får bevilgninger over rammetilskuddet
ved tilpassede utgiftsnøkler. Det er derfor nødvendig å foreta en
ny gjennomgang av øremerkede og søknadsbaserte tilskudd til kommunesektoren
og vurdere hvilke som kan innlemmes i rammetilskuddet.
KOSTRA-tall viser at administrasjonene har økt
i både kommuner og fylkeskommuner de siste årene. Det gjør at store
deler av kommunenes ressurser både økonomisk og administrativt blir
bundet opp til dette. En gjennomgang av oppgaver og finansieringen
av disse må derfor se på hvordan tjenester kan tilbys på mest mulig
effektiv måte uten at det går ut over innbyggernes rettigheter.
Målet med gjennomgangen må blant annet være å få en mer effektiv
kommunesektor der ressursene prioriteres til tjenesteyting og utvikling,
og mindre til byråkrati og administrasjon.
Regjeringens perspektivmelding, Meld. St. 31 (2023–2024),
viser at demografien endrer seg ved at det blir flere eldre og færre
i yrkesaktiv alder, at kampen om kompetansen øker, og at det økonomiske
handlingsrommet over tid blir mindre. Dette vil påvirke kommunesektoren
i stor grad. Skal kommunene kunne omstille seg og være i stand til
å gi innbyggerne gode tjenester, må de ha et reelt handlingsrom
til å kunne prioritere ressursene fremover.