Tiltak rettet mot unge lovbrytere
Det fjortende forslaget er at det nasjonale
handlingsrommet for bruk av fengselsstraff mot personer under 18 år
som domfelles for gjengrelatert kriminalitet, skal benyttes fullt
ut. Forslagsstillerne mener den eskalerende gjengkriminaliteten
er et samfunnsproblem som må møtes med den fulle tyngde av strafferettslige
virkemidler, også overfor de gjengkriminelle som er under 18 år. En
kraftig og følbar reaksjon vil ha en preventiv effekt mot de kriminelle
gjengenes rekruttering av mindreårige, og det er, slik forslagsstillerne
ser det, av kritisk viktighet å få stanset gjengenes rekruttering
av nye gjengkriminelle. Det nasjonale handlingsrommet for fengsling
bør derfor benyttes fullt ut. Forslagsstillerne mener man bør se
til land som er bundet av de samme folkerettslige forpliktelser
som Norge, men har en videre adgang til bruk av fengsel mot lovbrytere
under 18 år.
Det femtende forslaget er innføring av en ny
straffereaksjon for unge lovbrytere i form av et lukket institusjonsregime.
Forslagsstillerne mener dagens reaksjonsform, ungdomsstraff og ungdomsoppfølging,
ikke gir en tilstrekkelig følbar reaksjon i alle tilfeller til at
den er effektfull i møtet med alle unge kriminelle. Det foreslås derfor
innført et lukket institusjonsregime for domfelte under 18 år. Videre
foreslås det at reaksjonsformen ungdomsstraff avvikles.
Det sekstende forslaget er opprettelse av et
lukket institusjonstilbud for barn under strafferettslig lavalder som
begår gjentatt kriminalitet. De kyniske gjengkriminelle rekrutterer
i en ikke ubetydelig utstrekning barn under kriminell lavalder til
å begå dels alvorlig kriminalitet som ledd i gjengenes virksomhet.
Barn under kriminell lavalder kan ikke håndteres i straffesporet,
og forslagsstillerne mener at barnevernet med dagens rammer har
vist seg uegnet til å håndtere denne problematikken. Slik forslagsstillerne
ser det, står man i dag uten egnede tiltak overfor barn som gjentatte
ganger begår kriminelle handlinger, og barn som begår alvorlig kriminalitet.
Det foreslås derfor opprettet et lukket institusjonstilbud for dette
segmentet av lovbrytere.
Det syttende forslaget er en reduksjon av den
strafferettslige lavalderen, fra gjeldende 15 år, jf. straffeloven §
20. De kriminelle gjengene rekrutterer stadig yngre personer for
å utføre alvorlige straffbare handlinger. Det må antas at vissheten
om den kriminelle lavalderen, og at personer under 15 år kan gjennomføre
straffbare handlinger uten å holdes strafferettslig ansvarlig, er
en medvirkende faktor både til at de unge personene rekrutteres,
og til deres villighet til å utføre handlingen. Det må trekkes en
nedre aldersgrense for straffansvar, men utviklingen i gjengkriminaliteten
tilsier, slik forslagsstillerne ser det, at den gjeldende aldersgrensen
må senkes. Forslagsstillerne mener på den bakgrunn at den strafferettslige
lavalderen bør senkes til nivået den lå på frem til 1987, altså
14 år, for med det å holde de unge som lar seg verve til gjengkriminalitet,
ansvarlig.
Det attende forslaget innebærer en kriminalisering av
det å rekruttere barn til å begå kriminalitet. Forslagsstillerne
mener det er en svært bekymringsverdig utvikling at kriminelle grupperinger
rekrutterer stadig yngre barn til å begå kriminelle handlinger.
Det foreslås derfor at det ut over det alminnelige strafferettslige
medvirkningsansvaret, bør foretas en lovendring hvor det å rekruttere
barn til å begå kriminelle handlinger skal kriminaliseres med en
kraftig straffetrussel i et eget straffebud.