Bakgrunn
For mange piler peker i gal retning i norsk
skole. Det er fortsatt for mange som ikke fullfører videregående opplæring.
Det ufrivillige skolefraværet er for høyt. Elevene lærer mindre.
Det er høye mobbetall, og for mange lærere slutter i jobben sin.
Årsakssammenhengene er sammensatte. Men dersom man skal lykkes bedre
med å sørge for at flere barn og unge kommer seg gjennom skoleløpet
og får realisert sitt potensial, så er det viktig at man gjør grep
for å styrke skolen.
Lærerne opplever stadig økte forventninger til
hva de og utdanningssystemet skal bidra med for å løse sammensatte
samfunnsutfordringer. De opplever å få stadig mer ansvar og flere
oppgaver utenfor eget kompetanseområde.
Kontaktlæreren spiller en viktig rolle for barn
og unge. Mange lærere opplever at de har lite tid til stadig flere
oppgaver. Det kan gå ut over muligheten til å se og følge opp elevene
som trenger det. Det er også vanskelig for lærerne å oppleve at
viktige deler av den relasjonelle delen av lærerjobben må nedprioriteres
fordi det ikke er nok timer i arbeidsuka eller døgnet til å gjøre
jobben.
Parr-utvalget leverte sin rapport om tiltak
for å tette læringshull og sørge for oppfølging av elevene etter koronapandemien,
«Skolen etter koronapandemien – Et løft for trivsel og læring»,
i 2021. Under pandemien gikk norsk skole gjennom prøvelser som mangler
sammenligning i moderne tid, med store og vedvarende konsekvenser
for barn og unge. Lærere og andre ansatte ved skolene jobbet mye,
med stor uforutsigbarhet, og fulgte sine elever gjennom flere skoleår
som var dramatisk forskjellige fra det elever og lærere kjente til
eller kunne forberede seg på. Parr-utvalget trakk frem rollen som
kontaktlæreren spiller i skolehverdagen, blant de enkeltfaktorene
som er viktigst for elevenes læring og utvikling, og at kontaktlærerollen
er viktig for at resten av laget rundt eleven skal kunne fungere.
Det er lærerne som har sett læringsutviklingen
stagnere, det er de som har sett hvordan elevene har endret seg
og hvordan samspillet har endret seg i elevgruppen. Det er også
lærerne som er best kvalifiserte til å kunne vurdere hvilke behov
og tiltak elevene trenger fremover. Parr-utvalget løftet i sin rapport
frem nettopp kontaktlærerens betydning for elevenes læring og mulighet
til å lykkes. I sine anbefalinger til tiltak for å sikre inkludering
for alle i gode skole- og læringsfellesskap ble det blant annet
foreslått mer tid til kontaktlærerrollen.
Parr-utvalget anbefalte skoleeier å prioritere
kontaktlærerrollen. Det er nå to år siden anbefalingene kom. Det
er allikevel fortsatt slik at de fleste kontaktlærere har altfor
lite tid til å gjøre denne viktige jobben. Det er etter forslagsstillernes
syn for dårlig sammenheng mellom forventingene som stilles til rollen,
betydningen man vet kontaktlærerne har, og tiden lærerne har til
å følge opp elevene sine. Det er partene i arbeidslivet som forhandler
store deler av rammeverket som bestemmer hvor mye tid lærerne har
til kontaktlærerfunksjonen. Men når man vet hvor viktig kontaktlærerens
rolle er for å løse de utfordringene man ser i skolen, så er det
viktig at man undersøker hvilke virkemidler man kan stille til disposisjon
for å gi kommuner og fylkeskommuner større mulighet til å gå lærerne
i møte i det viktige målet de har hatt over lengre tid om å få mer tid
til å være kontaktlærer.
Parr-utvalget var opptatt av at det skulle være
tilstrekkelig med ressurser til den jobben som må gjøres lokalt
på hver skole. Det dreier seg om å ha tiden som er nødvendig for
å jobbe med læringsmiljøet i klassen og sørge for tilpasset opplæring,
og om samspillet som skal til for at spesialundervisningen har den
kvaliteten den må ha for å få den effekten man ønsker seg. Dette
er arbeidskrevende for ansatte i skolen. Kontaktlæreren er den ressursen
i skolen som er tettest på elevene. Det gjør kontaktlæreren avgjørende
for å oppdage og følge opp elevene som trenger hjelp og ekstra støtte.
For at resten av laget rundt eleven skal fungere, trenger man at
kontaktlæreren har tid til å gjøre jobben sin. Parr-utvalget gikk
langt i å understreke at det både på kort og lang sikt må bevilges
mer midler for å gi mer tid til kontaktlærerrollen.