Bakgrunn
Barn og ungdom i norsk skole skal ha lik mulighet til
å oppnå sitt potensial til fulle som grunnlag for et godt og aktivt
arbeids- og samfunnsliv. Man vet at godt skoleeierskap er sentralt
for å oppnå dette. I dag betyr elevens bosted og foreldrenes utdanningsbakgrunn mye
for elevenes mulighet til å lykkes i skolen.
Skoleeierskap påvirker elevenes læringsresultater og
trivsel, og medfører tydelige forskjeller i elevens læring. I dag
er det for store kvalitetsforskjeller i norsk skole, både mellom
fylker, kommuner, skoler og klasser. Ifølge rapporten «Skoleutvilking
i 22 kommuner – Evalueringsrapport for Kultur og læring» skiller
det to og et halvt års læring mellom elevene på de skolene som lykkes
med godt skoleeierskap, og elever på skoler som ikke gjør det. Dette
gir elever ulike muligheter basert på postnummer.
De siste tiårene har det blitt stilt stadig
større krav til skolen. Skal skolen lykkes med sitt komplekse samfunnsoppdrag,
kreves godt lederskap på alle nivå. Skoleeiere er ansvarlig for
skolens virksomhet når det gjelder de administrative oppgavene,
men også for det som skjer innenfor klasserommets fire vegger, og
for resultatene som produseres, altså kunnskapen elevene sitter igjen
med etter endt skolegang.
Det er viktig å ha avklarte ansvarsområder,
slik at Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet kan støtte
opp om skoleeiers viktige rolle.
Kommuner og fylkeskommuner er som skoleeiere ansvarlige
for opplæring etter opplæringslova kapittel 28 og tilhørende forskrifter,
og for individuell tilrettelegging etter lovens kapittel 11. Opplæringslova
pålegger skoleeier å ha et forsvarlig system for å vurdere og følge
opp at skolene driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Det skal hvert år utarbeides en tilstandsrapport om blant annet
læringsmiljø, læringsresultater og gjennomføringen til elevene i
opplæringen, jf. opplæringslova § 17-12.
For å kunne løse utfordringene knyttet til kvalitetsforskjeller
er man avhengig av skoleeiere som legger til rette for at skoleledere
og lærere har de rammene og den oppfølgingen som trengs for å jobbe
strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater. Man
vet at skoleeiere som har en bevisst satsing på skoleledernes og
lærernes profesjonsutvikling, synes å nå lengst med å utvikle skoler
med godt læringsmiljø og gode læringsresultater. Mange små kommuner
har ikke de robuste kompetansemiljøene de trenger for å være i stand
til å løse sine oppgaver som skoleeiere, og er avhengige av å samarbeide
med andre kommuner for å løse oppgaven godt.
Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig
strategisk arbeid, med tydelig faglig forankring og felles forståelse
på tvers av eiere, ledere, lærere og andre ansatte i skolen. Det
er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle og ansvar, og at det
gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen
gjennom profesjonelt skoleeierskap. Skoleeier har mulighet til å
sette mål og retning for skolen, lage kvalitetsplan og tilstandsrapport
og sørge for tjenestesamarbeid. Dette innebærer et stort handlingsrom
som bør utnyttes for å snu trenden med store kvalitetsforskjeller
mellom skolene. Dette handlingsrommet blir både større og tydeligere
med ny opplæringslov som trer i kraft høsten 2024.
Skolebidragsindikatorene gir en indikasjon på
hva skolens innsats betyr for læringsresultatene til elevene. I mai
2021 leverte den regjeringsnedsatte ekspertgruppen for skolebidrag
sin sluttrapport med et viktig kunnskapsgrunnlag om hvordan man
kan drive kvalitetsutvikling i skolen på en vellykket måte. Gruppen
kom også med anbefalinger om videre tiltak. Ekspertgruppen understreker
som et grunnleggende premiss at
«arbeidet med kvalitet i skolen og ansvaret
for å bedre elevenes utbytte av opplæringen betraktes og behandles
som et systemansvar og ikke ligge[r] på den enkelte skole»,
og at
«nivåene over skolen må ha den nødvendige
skolefaglige kompetansen til å forstå hvilke konsekvenser ulike
vedtak kan få».
Ekspertgruppen konkluderer med at det trengs
mer kunnskap og kompetanse på alle nivåer, og at
«systemet [må] settes i stand til jevnlig
å undersøke praksis og bruke resultatene av undersøkelsene til å
forbedre praksis.»
Ekspertgruppen fant at skoler som bidrar mye
til elevenes utvikling, undersøker løpende og forbedrer praksis
som en del av den ordinære driften. Dette handler om å avdekke mindre
problemer tidlig og ha planer for håndtering.
En rekke skoler som ligger i levekårsutsatte
områder leverer likevel gode resultater. Dette ser man blant annet
i Osloskolen. Det finnes også mange eksempler på små kommuner som
leverer gode resultater, og på fylker som har klart å snu trender
med høyt frafall i videregående skole. Dette understreker både muligheten
og ansvaret som ligger i godt skoleeierskap.
Professor i pedagogikk, Thomas Nordahl, har
gjennom et utviklingsprosjekt fra 2016 til 2021 sett på hvordan
22 kommuner har jobbet med skoleutvikling, og oppsummert resultatene
i den nevnte evalueringsrapporten «Kultur for læring». Forskjellene
i kommunenes organisering og skoleeierskap kan også komme direkte til
uttrykk i elevenes resultater. Nordahl viser til at resultatene
på nasjonale prøver viser at det skiller opp til to og et halvt
skoleårs læring mellom elever på skoler i Innlandet. Nordahl fant
at enkeltkommuner og enkelte skoler har løftet elevresultatene betraktelig,
til tross for lavt utdanningsnivå i befolkningen. Arbeid i profesjonelle
læringsfellesskap og forbedret samarbeid om undervisning og elever
ga også gode resultater.
Det er helt sentralt at skoleledere har tid
og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet, støtte det pedagogiske
utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt lærings- og arbeidsmiljø.
Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig strategisk arbeid, med
tydelig faglig forankring og felles forståelse på tvers av eiere,
ledere og lærere. For å lykkes med å løse disse utfordringene er
man avhengig av skoleeiere som legger til rette for at skoleledere
og lærere har de rammene og den oppfølgingen de trenger for å jobbe
strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater.
Det er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle – og ansvar – og
at det gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen
gjennom profesjonelt skoleeierskap.
Meld St. 21 (2016–2017) Lærelyst – tidlig innsats
og kvalitet i skolen, beskriver skoleeierrollen slik:
«Forskningen på skoleeierskap viser at
kommuner som lykkes og får gode resultater, jobber på en måte som
staten ikke kan regulere seg frem til. Statlige myndigheter kan
legge til rette, men arbeidet må skje lokalt. Skoleeiere som lykkes,
kjennetegnes av en aktiv dialog fra klasserom til kommunestyre.
De kjennetegnes av politiske myndigheter med engasjement og ambisjoner for
utvikling av skolen. De kjennetegnes også av en aktiv skoleadministrasjon
som er et koordinerende ledd med innsikt og kompetanse. De bidrar
til skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling gjennom å delegere ansvar
og sikre at alle kjenner sine ansvarsområder.»
Man vet at det er en rekke kjennetegn som til
sammen betegner en god skoleeier og som sikrer en kultur for læring:
-
Skoleeiere som har
tydelige mål over tid og etterspør resultater gjennom systematisk
oppfølging av alle skoler
-
Skoleeiere som setter tydelige rammer og
har kommunale planer som ikke er valgfrie for skolene, for eksempel
kommunale leseopplæringsplaner
-
Skoleeiere som etablerer nettverk mellom
skoler og mellom lærere på tvers av skoler
-
Skoleeiere som anvender kartleggingssystemer
som gir informasjon som brukes til å forbedre praksis
-
Skoleeiere som utvikler kompetanse hos
ledere og lærere og ikke gir etter for krav om økning i andel voksne
(mer ressurser)
-
Skoleeiere som tydelig prioriterer skoleledelse
og laget rundt rektor.