Bakgrunn
Rikets sikkerheit er avhengig av at Etterretningstenesta
har tillit blant innbyggarane. Openheit er eit positivt bidrag til
dette.
Verda ser i dag heilt annleis ut enn då dagens
politiske og organisatoriske rammer for dei hemmelege tenestene
blei utforma for 40–50 år sidan. Både verda og tenesta har utvikla
seg: Det er krav om større openheit og betre personvern, den geopolitiske
situasjonen er ein annan, og teknologien har endra seg. Det er derfor
behov for å gjennomgå dei politiske og organisatoriske rammene for
Etterretningstenesta.
Dei siste åra har norsk etterretningsteneste
vore mykje omtalt i media. Det har også blitt gitt ut fleire bøker
om emnet, dels historisk og dels om verksemda i dag, som Frode Kristoffersen
og Kjetil Hatlebrekke si bok «Etterretning – oppdragene, menneskene
og faget» og Bård Wormdal si bok «Spionkrigen – det hemmelige spionsamarbeidet
mellom Norge og USA».
Eit offentleg utval bør mellom anna sjå på desse
forholda:
-
Dei folkerettslege
rammene som etterretninga skal operera innanfor.
-
Dei etiske rammene for Etterretningstenesta.
-
I kva grad tenesta er under nasjonal kontroll.
Etterretningstenesta er ein viktig premissleverandør for nasjonale
politiske avgjerder. Utvalet bør derfor drøfta korleis den nasjonale
kontrollen er ivaretatt, og om utanlandsk finansiering påverkar
E-tenesta sine prioriteringar, til dømes i avveginga mellom globale
stormaktsinteresser og nasjonale interesser.
-
Om finansieringa av E-tenesta skal følgja
Stortinget sitt løyvingsreglement, som fastslår om statsbudsjettet
at «budsjettet skal inneholde alle statlige utgifter og inntekter
knyttet til virksomheter og tiltak som får sine utgifter og inntekter
fastsatt ved Stortingets bevilgningsvedtak».
-
Kontrollmodellen med Stortinget sitt kontrollutval for
etterretnings-, overvakings- og sikkerheitsteneste (EOS-utvalet).
Dei hemmelege tenestene har ifølgje utrekningar i Bergens Tidende
20. mars 2023 fem mrd. kroner i årlege budsjett og 3 300 tilsette. Utvalet
som skal kontrollera dei, har ifølgje EOS-utvalet sin årsrapport
26 tilsette og knapt ein hundredel så mykje pengar. «Selve kontrollmodellen begynner
å utfordres», sa Astri Aas-Hansen, leiar i Stortinget sitt EOS-utval,
til Morgenbladet 9. juni 2023. EOS-utvalet skal, i tillegg til å
kontrollera E-tenesta, også kontrollera Politiets sikkerheitsmyndigheit,
Nasjonal sikkerheitsmyndigheit og Forsvarets sikkerheitsavdeling,
Etteretningsbataljonen, Forsvarets spesialstyrkar og Sivil klareringsmyndigheit.
Utvalet bør sjå nærmare på kontrollmodellen sett i lys av mellom
anna den teknologiske utviklinga, tilrettelagt innhenting av informasjon/digitalt
grenseforsvar, utviding av mandat og vekst i oppgåver. Utvalet bør
også gå gjennom regelverket for EOS-utvalet, mellom anna når det
gjeld graden av innsyn.
-
Stortinget sin funksjon. Utvalet bør vurdera
korleis Stortinget kan involverast betre i viktige saker som gjeld
E-tenesta.
-
Om Noreg har tilstrekkeleg kontroll med
korleis innsamla data blir brukt. E-tenesta sitt elektroniske innsamlingsapparat
handterer store mengder informasjon som Noreg ikkje har tilstrekkeleg kapasitet
til å analysera sjølv. Det medfører at norsk e-teneste leverer ut
etterretningsdata i sanntid til alliert e-teneste.
-
Samarbeidet mellom PST og E-tenesta, mellom anna
i lys av 25. juni-utvalet sin rapport.
-
Korleis ein kan få større openheit om E-tenesta,
i tråd med utviklinga i USA og Storbritannia.
-
Personvern. Personvernkommisjonen tilrådde
i 2022 at det blir sett ned eit utval for å greia ut metodebruken
i justissektoren. Dei tilrådde òg at eit slikt utval særleg bør
vurdera personvernkonsekvensar av politiet sine metodar, sett opp
mot formålsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet. Dette er relevant
også for E-tenesta, og det er viktig både som eit tillitsbevarande
tiltak og for å reisa ein open og demokratisk debatt om kor grensa
mellom personvern og andre omsyn bør gå.
Det er naturleg at rapporten frå
utvalet blir behandla på same måte som rapportane frå Forsvarskommisjonen
og Totalberedskapskommisjonen, ved at han blitt utgitt som ein NOU
med påfølgande høyring og stortingsbehandling.