Bakgrunn
Når verden endres, må politikken holde tritt.
Norge står i dag overfor et komplekst trusselbilde hjemme, samtidig
som de globale maktforholdene forskyves der ute.
Av globale utviklingstrekk ser man at Russland
fortsetter sin ulovlige og demokratifiendtlige angrepskrig mot Ukraina,
mens Kina benytter seg av økonomisk makt og sine dominerende markedsposisjoner
innen blant annet fornybar teknologi for å tvinge gjennom globalt
gehør for autoritære verdier. I Midtøsten pågår det krigføring som
setter folks tillit til internasjonal lov og rett på prøve, mens
det i Afrika pågår voldelige konflikter som får skremmende lite
oppmerksomhet globalt. Og mens OECDs tall viser at global utviklingsbistand
har blitt redusert kraftig de siste årene, jobber land som Russland
og Kina aktivt for å bygge allianser med det globale sør. Med et
så endret internasjonalt bilde, mener forslagsstillerne det er en
demokratisk nødvendighet at regjeringen sikrer tydelighet og forutsigbarhet
rundt hvordan Norge vurderer sitt forhold til blant annet EU, NATO,
Norden og det globale sør på den ene siden, og land som Russland,
Kina og Iran på den andre siden. Det samme gjelder innen utvalgte
sikkerhetsrelaterte områder som teknologi, handel, forsvar, utvikling
med mer.
Når det gjelder konkrete trusler mot Norge,
slår Etterretningstjenesten i sin åpne trusselvurdering Fokus 2024
fast at «Norge står overfor et mer alvorlig trusselbilde enn på
flere tiår.» Norge er den største leverandøren av energi til Europa,
og olje- og gassnæringen er et eksempel på et utsatt område.
I Fokus 2024 står det videre at
«innpass i kritisk infrastruktur og verdikjeder
kan ha svært høy verdi for en fremmed makt. Det kan gi tilgang til
sensitiv informasjon om enkeltpersoner, politiske prosesser og teknologi.
I tillegg kan det utnyttes til å forstyrre forsyningskjeder, kartlegge
sårbarhet og i ytterste instans gjennomføre fysisk eller digital
sabotasje.»
Både Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen
har imidlertid pekt på flere svakheter rundt hvordan man i Norge
evner å håndtere slike sammensatte trusler.
I lys av dette mener forslagsstillerne det er
nødvendig at regjeringen følger opp Forsvarskommisjonens og Totalberedskapskommisjonens
forslag om å utarbeide en nasjonal sikkerhetsstrategi. For det første
fordi det er viktig med klarhet og tydelighet omkring hva som er Norges
langsiktige nasjonale sikkerhetsinteresser i et globalt bilde som
er fundamentalt endret. For det andre fordi det er viktig med klarhet
og tydelighet omkring hvordan Norge skal håndtere sektoroverskridende
trusler mot nasjonal sikkerhet.
En nasjonal sikkerhetsstrategi bør være regjeringens
overordnede og autoritative strategi for å verne om nasjonal sikkerhet
og nasjonale interesser. Den vil kunne stadfeste regjeringens prioriteringer
og knytte arbeidet med sikkerhet, forsvar, militær og sivil beredskap bedre
sammen på tvers av sektorer.
Forslagsstillerne mener imidlertid at det er
viktig med debatt og demokratisk forankring i Stortinget omkring
spørsmål knyttet til nasjonal sikkerhet, og derfor at det er et
selvstendig og svært viktig poeng at strategien legges fram for
Stortinget.