Bakgrunn
Hawala er et system for betalingsformidling
og pengeoverføringer på tvers av landegrenser. Systemet er kjent
under forskjellige navn og har sin største utbredelse i Asia og
deler av Afrika. Hawala fungerer som et alternativ til det ordinære
bankvesenet og er basert på tillit og islamske tradisjoner.
Det er bare kontaktpersonene i systemet som
kjenner identiteten til sender og mottaker i en transaksjon gjennom
hawala. Betaler angir navn og adresse på betalingsmottaker og innbetaler
beløp og transaksjonsgebyr til sin kontaktperson, hvoretter betalingsmottaker mottar
betalingen av en kontaktperson i mottakerlandet. Transaksjonene
særpreges av sin manglende notoritet og er følgelig vanskelig sporbare
i regnskaper og databehandlingssystemer.
Hawala-virksomhet er tillatt etter gjeldende
norsk lovgivning. Driften av slik virksomhet i Norge er imidlertid
underlagt tilsyn av Finanstilsynet. Det vises herunder til Stortingets
finanskomites merknad i Innst. 247 L (2009–2010) punkt 2.2:
«Komiteen vil understreke viktigheten
av at også foretak som drives etter de enklere reglene underlegges tilsyn
for å hindre at foretakene medvirker til hvitvasking av penger og
finansiering av terror. Komiteen støtter derfor at foretakene underlegges
regnskaps- og revisjonsplikt, hvitvaskingsreglene samt er under
tilsyn fra Finanstilsynet.»
Det har de senere årene vært flere straffesaker
knyttet til transaksjoner gjennom hawala-systemet. Dette har dreid
seg om blant annet hvitvasking av penger og terrorfinansiering.
Forslagsstillerne mener dette illustrerer at tilsynsvirksomheten
ikke er tilstrekkelig til å forhindre at dette transaksjonssystemet
i omfattende utstrekning medvirker til hvitvasking og terrorfinansiering.
Dette må ses i sammenheng med hvilken beskjeden andel av det totale
norske markedet for grensekryssende betalingsformidling og transaksjoner
hawala-transaksjonene utgjør.
Forslagsstillerne mener dette er krevende straffesaker
å håndtere for norsk politi og påtalemyndighet. Dette skyldes dels
hele hawala-systemets konstruksjon, som er basert på transaksjonenes
anonymitet og manglende notoritet. Dels skyldes det at vesentlige
bevistemaer som er relevante i en straffesak, er handlinger begått
inne på territoriet til svakt fungerende land som Norge ikke har
noe politisamarbeid med. Forslagsstillerne mener derfor det er svært
uheldig at denne virksomheten får operere slik den gjør i Norge
i dag.
Forslagsstillerne viser til rapporten «Nasjonal
risikovurdering – Hvitvasking og terrorfinansiering fra Politidirektoratet
og PST 2020». Ifølge rapportens innledning er den en «nasjonal,
tverretatlig risikovurdering som beskriver de største truslene,
sårbarhetene og risikoene innen hvitvasking og terrorfinansiering».
Om hawala-virksomhet står det på side 28 i rapporten:
«Store summer overføres årlig fra Norge
til utlandet, blant annet ved bruk av betalingsformidling og hawala. Pengene
ender ofte i konflikt- og krigsområder, og i randsonen av slike
områder. Overførslene gjøres ofte av personer med utenlandsk opprinnelse.
Noen av dem er godt kjent av politiet, med forbindelser til narkotika, vold
og radikalisering. Selv om de fleste av transaksjonene trolig er
midler av legal opprinnelse som går til familie, er det i flere
tilfeller mistenkelige forhold knyttet til både den som overfører
og den som mottar pengene.
Bankenes endrede praksis, som gjør det vanskeligere
å overføre penger fra flere kunder som én transaksjon til utlandet,
gjør det sannsynlig at flere betalingsformidlere vil benytte fysisk
utførsel av kontanter. Utførsel av kontanter og hawala-virksomhet
har høy iboende risiko for hvitvasking. Risikoen for at utførsel
av kontanter skal bli brukt til hvitvasking av midler vurderes å
være moderat.»
Forslagsstillerne mener at et betalingssystem
som fremstår som skreddersydd for å anonymisere og skjule betalinger
og transaksjoner, ikke er en verneverdig interesse som bør tillates
å operere i Norge. Tvert imot er dette en virksomhet som undergraver
en effektiv rettshåndhevelse av viktig lovgivning. Denne virksomheten er
heller ingen viktig del av det norske markedet for betalingsformidling
og transaksjoner, og det er således ingen vektige argumenter for
at en slik virksomhet skal få operere. Følgelig fremmes forslag
om at denne virksomheten forbys.