Bakgrunn
Norsk jernbane frakter stadig flere passasjerer,
og togtilbudet skal videreutvikles. Likevel er jernbanen fortsatt
preget av ustabilitet. Jernbanereformen har forsterket disse utfordringene.
Jernbanen er i dag preget av en rekke aktører som knapt snakker
sammen, noe som resulterer i at passasjerene kommer tapende ut. Situasjonen
er ikke bærekraftig og må snus. Jernbanen må bli en konkurransedyktig
transportform som flere velger å benytte. Dette er viktig for å
kunne løse pendlerutfordringene i tett befolkede områder og frakte
gods over lengere strekninger på en mest mulig klimavennlig måte.
Man kan se nye uheldige utslag av jernbanepolitikken
som det er grunn til å frykte vil bidra til ytterligere svekkelse
av driftsstabiliteten på norsk jernbane og redusere beredskapen
betydelig. Det vises i den sammenheng til at staten har tildelt
Vy all togtrafikk på det sentrale Østlandet. Mens dette i utgangspunktet
kunne gitt større kontroll over jernbanen, ser man at det dessverre ikke
utelukkende er tilfellet. Det siste eksempelet på dette er at Vy
etter en anbudsrunde har valgt sveitsiske Stadler som leverandør
av tungt vedlikehold av togmateriell istedenfor Mantena. I dag leveres
vedlikeholdstjenestene av det statlig eide Mantena, som driftes
ved deres verksted i Groruddalen i Oslo. Konsekvensene av dette
kan bli omfattende og omveltende for norsk jernbane.
For det første vil det ta mer tid å utføre nødvendig vedlikehold.
Man får ikke operert et tog når sentrale deler av togsettet ligger
på et lasteplan i Østerrike. Dette øker risikoen for lavere driftsstabilitet
på jernbanen.
For det andre svekkes beredskapen betydelig.
Det vil være uhensiktsmessig å gjøre Norge mer avhengig av andre
land for å kunne holde driften oppe på norsk jernbane. Jernbanedirektoratet
har varslet en utredning av beredskapen på jernbanen. Dette er en
utredning som er helt nødvendig, men som har begrenset verdi dersom
Vy tildeler kontrakten for tungt vedlikehold av togmateriell før
utredningen foreligger. Det er derfor avgjørende at regjeringen
sørger for at Vy ikke tildeler en slik kontrakt før den endelige
utredningen fra direktoratet blir ferdigstilt.
Staten må ta ansvar for å sikre nødvendig beredskap og
driftsstabilitet på jernbanen.