Bakgrunn
Terrortrusselnivået i Norge er ikke særlig høyt. Likevel
har landet de siste årene blitt hardt rammet av flere alvorlige
terrorhandlinger utført av personer med et ekstremt tankegods. Ifølge
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) sin trusselvurdering utgjør høyreekstremister
og ekstreme islamister fortsatt den største terrortrusselen i Norge.
PST vurderer det som «mulig» at disse gruppene kan forsøke å begå
terrorhandlinger. Personer med ekstreme overbevisninger mener de
kan bruke vold for å oppnå sine politiske mål. Det er svært alvorlig.
Det kan bidra til at enkelte grupper føler seg utrygge og ikke kan
delta slik de ønsker i samfunnet. Frykt for hets og trusler kan
også være en trussel mot et velfungerende demokrati ved at stemmer
som ellers ville ytret seg, lar være i frykt for vold.
Det er derfor et sentralt formål å forebygge
radikalisering og bidra til reintegrering av mennesker som har blitt
radikalisert til ekstreme holdninger.
Personer som er ekstra utsatt for å havne i
de ekstremes fiendebilde, må få god oppfølging. Ekstreme islamister
og høyreekstreme har et delvis sammenfallende fiendebilde. LHBT-personer,
minoriteter, innvandrere, jøder, politikere, medier, politiet og
religiøse forsamlingssteder kan være særskilt utsatt.
Kampen mot hatkriminalitet og ekstremisme vil alltid
være et pågående arbeid. Det er viktig at man fortsetter å forsterke
innsatsen. Allerede i 2011 fremmet representanter fra Høyre en rekke
forslag for å forebygge bedre, slå hardere ned på hatkriminalitet
og lære av terrorangrepet 22. juli 2011 gjennom blant annet bedre opplæring
i skolen, jf. Dokument 8:42 S (2011–2012).
Regjeringen Solberg la frem flere handlingsplaner mot
radikalisering og voldelig ekstremisme. Den første ble fremlagt
i 2014 og senere oppdatert i 2020 med en rekke nye tiltak. De fem
prioriteringsområdene var:
-
Kunnskap og kompetanse
-
Samarbeid og koordinering
-
Forebygge tilvekst til ekstreme miljøer
og bidra til reintegrering
-
Forebygge radikalisering og rekruttering
gjennom internett
-
Internasjonalt samarbeid
Regjeringen Solberg tok også initiativ
til å opprette et eget forskningssenter for høyreekstremisme. C-REX ved
Universitetet i Oslo forsker blant annet på ideologi, bevegelser,
kjønn og ekstremisme, vold og hatkriminalitet, forebygging og intervensjon
og på 22. juli-angrepet. Senteret ble opprettet i 2016 og fikk da
sikkerhet for ti års finansiering. Ti-årsperioden nærmer seg slutten, og
senteret må eventuelt nedskalere og forberede seg på nedleggelse
fra januar 2026 dersom det ikke gis tydelige politiske signaler
om at støtten vil videreføres. Forslagsstillerne mener Stortinget
bør gi en nødvendig forventningsavklaring, slik at et viktig fagmiljø
bygget opp rundt forskning på høyreekstremisme kan videreføres.
Regjeringen har nedsatt en ekstremismekommisjon
som skal legge frem anbefalinger for å forbedre landets evne til
å forebygge radikalisering og fremvekst av ekstremisme. Dette er
et viktig arbeid forslagsstillerne ser frem til resultatene av,
og forslagsstillerne ser også frem til at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget på egnet måte ved behov for å følge opp mulige anbefalinger.
Forebygging starter tidlig. Skolen spiller en
viktig rolle i å gi demokratiopplæring. I forbindelse med de nye
læreplanene ble demokrati og medborgerskap inkludert som overordnet
tverrfaglig tema i skolen. Opplæringen skal gi elevene kunnskap
om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler og gjøre
dem i stand til å delta i demokratiske prosesser. Dette inkluderer kunnskaper
og ferdigheter til å møte utfordringer mot demokratiet, tenke kritisk,
håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. Gjennom fornyelsen
av læreplanene ble det også bestemt at kunnskap om 22. juli 2011
skal være en del av undervisningen.
Dembra-prosjektet (demokratisk beredskap mot rasisme
og antisemittisme, er også viktig for å tilby kurs og veiledning.
Tilbudet til Dembra er rettet mot barneskoler, ungdomsskoler, videregående
skoler og lærerutdanningen. Målet er å stryke arbeidet mot fordommer
og gruppefiendtlighet, som rasisme, antisemittisme, muslimfiendlighet
og ekstremisme. Flere elever bør ha mulighet til å ta del i denne
viktige demokratiopplæringen.
Det er svært mange aktører i samfunnet som gjør
en viktig innsats mot radikalisering og ekstremisme. Den nasjonale
støttegruppen etter 22. juli, 22. juli-senteret, HL-senteret, 10. august-stiftelsen
og demokrativerkstedet på Utøya er viktige eksempler.
Forebygging må ikke bare rettes mot unge. Også voksne
i alle aldre kan ha behov for veiledning for å være tilstrekkelig
kritisk i møte med for eksempel ulike påstander på internett. Bibliotekene
kan spille en viktig rolle i å bidra til at alle skal ha tilgang
til forskning og kilder, og formidle dette til befolkningen. I regjeringen
Solbergs bibliotekstrategi fra 2019 var bibliotekene særlig trukket
frem for å bidra til utvikling av kritisk tenkning og digital dømmekraft
i befolkningen. Bibliotekstrategien går ut i år. Regjeringen bør
fornye denne strategien og lære av gode prosjekter hvor bibliotekene
har nådd ut til befolkningen på en god måte.
Mennesker som har blitt rekruttert og radikalisert, skal
vite at det finnes en vei ut. Et viktig tiltak for å redusere trusselen
fra ekstremister er å reintegrere dem i samfunnet. Gjeldende exit-program
må forbedres og koordineres på en bedre måte. Kommunene har en viktig
rolle. Gjennom handlingsplanen mot voldelig ekstremisme og radikalisering
ble det blant annet satt inn reintegreringstiltak etter endt straffesoning.
Tiltaket er evaluert gjennom en rapport fra 2022. Funnene bør følges
opp for å forbedre tiltaket.
Religiøse ledere og andre nøkkelpersoner i trossamfunnet
er ofte forbilder i sin menighet og har en viktig rolle i å forebygge
ekstremisme og radikalisering. Det er derfor viktig at disse har
god kunnskap om grunnleggende norske verdier. Mange religiøse ledere
har utdanning fra andre land enn Norge og kan ha begrenset forståelse
for grunnleggende norske verdier. Derfor er det viktig å ha god
forståelse for den rollen en religiøs leder også har som forbilde.
I 2018 ble det lagt inn midler i statsbudsjettet til å finansiere
en tilleggsutdanning for religiøse ledere. Dette ble bevilget gjennom
en økning i universitetets årlige rammetilskudd. Dette er positivt,
og det trengs insentiver for å få flere religiøse ledere og andre
nøkkelpersoner i trossamfunn til å gjennomføre tilleggsutdanning. Enkelte
religiøse samfunn har ikke lederskikkelser med særskilt teologisk
utdanning, og mulighet for tilleggsutdanning bør tilpasses dette.
Målet er å øke kunnskapen om trossamfunnenes rettigheter og plikter,
forholdet mellom religion og samfunn i Norge, verdier og religiøst lederskap.
Insentiver kan for eksempel være tilbud om tilleggspoeng ved utdanning
eller lignende.
Hatkriminalitet er lovbrudd som helt eller delvis
er motivert av negative holdninger til etnisitet, religion, seksuell
orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk eller funksjonsevne.
Flere med innvandrerbakgrunn opplever hatkriminalitet enn befolkningen
for øvrig, og unge voksne (18–34 år) med innvandrerbakgrunn er særlig
utsatt. Regjeringen har varslet en egen handlingsplan mot rasisme.
Denne planen ønskes velkommen, men det trengs en bredere handlingsplan
som også omhandler ulike former for hatkriminalitet i et bredt perspektiv.
Forslagsstillerne mener det i tillegg bør legges frem en egen handlingsplan
mot hatkriminalitet med konkrete tiltak.
I forlengelse av handlingsplanen mot voldelig
ekstremisme og radikalisering ble det etablert radikaliseringskontakter
i alle politidistrikt. Disse bidrar aktivt til forebygging av radikalisering
og er viktige for å håndtere henvendelser og bekymringer om radikalisering
lokalt. Arbeidet bør forsterkes ytterligere. For å videreutvikle ordningen
med radikaliseringskontakter bør det innhentes erfaringer fra ulike
politidistrikt og legges til rette for god erfaringsutveksling for
å sikre en enhetlig håndtering av saker om radikalisering.
Det bemerkes at det i PSTs trusselvurdering
trekkes frem at personer som velger å reise i krig i andre land, kan
utgjøre en trussel. Det pekes konkret på at personer med høyreekstremistisk
tilknytning har valgt å delta i krigen i Ukraina, til tross for
at denne krigen ikke har noen tydelig ideologisk betydning for høyreekstreme. Høyreekstremes
krigserfaring kan imidlertid bety økt våpenkapasitet, lavere voldsterskel
og krigstraumer som kan øke faren for voldelige handlinger i Norge. Denne
utviklingen må regjeringen være oppmerksom på.