Bakgrunn
Regjeringen Solbergs
liberalisering av drosjemarkedet har skapt en kaotisk situasjon
og en eksplosiv økning i antall løyvehavere i deler av landet. Det
er blitt vanskeligere å livnære seg som drosjesjåfør, og de seriøse
aktørene i markedet taper terreng. Kombinasjonen av flere biler
enn det er passasjergrunnlag for, og en konkurranse som bare handler
om pris, og hvor enkeltaktører opererer i lovens gråsoner, har skapt
en spiral av sosial dumping for sjåfører flere steder i landet. Den
viktigste innsatsen mot et løsarbeidersamfunn og sosial dumping,
som man er vitne til innen flere andre bransjer, har ikke nådd drosjebransjen
ennå.
Samtidig fungerer
ikke liberaliseringen for kundene heller. Markedet er blitt mer
uoversiktlig med en rekke små aktører og såkalte frikjørere, altså
biler uten sentraltilknytning. En rekke medieoppslag viser at prisen for
å praie drosjer på gaten i de største byene er høyere enn noen gang.
Frislippet har sendt en flom av ukvalifiserte aktører inn i drosjemarkedet,
som på sikt vil fortrenge de seriøse. Det er grunn til å tro at
innsatsen mot svarte penger i drosjemarkedet ble satt flere tiår
tilbake gjennom liberaliseringen. Alt dette advarte kritikerne av
liberaliseringen imot i forkant, uten å bli hørt.
Regjeringen har satt
ned et offentlig utvalg som skal se på drosjereguleringen i et helhetlig
perspektiv. Utvalget leverer etter planen en NOU i september 2023.
Bakteppet er løftene i Hurdalsplattformen. Der slår regjeringen
fast at den vil «stoppe frislippet i drosjenæringen». Regjeringen
lover blant annet å «gjeninnføre ordningen med fylkeskommunal antallsregulering».
I statsbudsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti i november 2022 heter det:
«Stortinget ber regjeringen
komme med nødvendige lov- og forskriftsendringer for å gjeninnføre
plikten til å være tilknyttet en drosjesentral og driveplikt og antallsbegrensning
i drosjenæringen i løpet av 2023.»
Forslagsstillerne
ønsker disse endringene velkommen.
Ved nyttår trådte
en håndfull mindre tiltak i kraft, som er ment å bøte på akutte
problemer. Disse er imidlertid ikke nok, selv om en vet at større
endringer kommer. Det finnes flere verktøy igjen i verktøykassen,
som kan og bør tas i bruk midlertidig uten at det forstyrrer arbeidet
med større endringer og en reform.
Stadig flere drosjeløyver
utstedes måned for måned. Fylkene har ikke noe annet valg enn å
si ja. Hvis formålet med kommende lovendringer og reform er å snu
utviklingen, gir det ikke mening at man i mellomtiden har gitt løyve
til absolutt alle som ønsker det.
I månedsskiftet februar–mars
2023 var det 5 236 ordinære drosjeløyver i Oslo. I Viken var det
3 718. I Vestland var det 1 825, i Trøndelag var det 1 560, mens
det i Rogaland var 1 545. Ett år tidligere var tilsvarende tall 4 033,
2 758, 1 438, 1 375 og 1 262. To år tidligere var tilsvarende tall
2 323, 1 667, 1 076, 951 og 829.
Ideelt sett burde
en midlertidig stans i utstedelse av flere løyver kommet samtidig
med Hurdalsplattformen eller i det minste samtidig med at Drosjeutvalget
ble satt ned. Men også nå vil et slikt tiltak avhjelpe situasjonen. Dels
vil det gjøre at arbeidsforholdene for sjåførene ikke forverres
ytterligere. Dels vil det gjøre at innføring av innstramningene
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er blitt
enige om, og som et stortingsflertall støtter, enklere. En midlertidig
stans bør vare frem til Stortinget har behandlet disse og strekke seg
helt til datoen de trer i kraft. En slik midlertidig stans bør løses
på en måte hvor den ikke til hinder for at man skjønnsmessig, for
eksempel i enkelttilfeller hvor en løyvehaver på et lite sted pensjonerer
seg og leverer inn løyvet, kan dele ut løyvet til noen andre. Formålet
med en midlertidig stans må være å forhindre en ytterligere vekst
i antall løyver i omløp.
På samme måte bør
det innføres en midlertidig tilknytningsplikt til drosjesentraler,
som varer frem til datoen den varslede endringen trer i kraft permanent.
Å beholde tilknytningsplikt var et krav fra både arbeidsgiver- og
arbeidstakersiden i forkant av liberaliseringen. Både NHO Transport,
Norges Taxiforbund, LO, YS, Fellesforbundet og YTF støttet kravet.
Et slikt krav vil gjøre markedet tryggere og mer oversiktlig for
de reisende. Det vil videre lette kontrollarbeidet til fylkeskommuner,
politiet og ikke minst Skatteetaten.
En uløst problemstilling
etter hvert som såkalte plattformselskaper har etablert seg i drosjemarkedet,
er innrapportering av komplette tall til Skatteetaten fra sentraler
og selskaper. Slik innrapportering letter kontrollen av bransjen
og dermed innsatsen mot svart arbeid. Tidligere Skattekrim-sjef
Jan-Egil Kristiansen uttalte til Dagens Næringsliv i desember 2022:
«Denne bransjen er mye verre enn budbilbransjen. Det
er cowboytilstander.»
Han mente at Skatteetaten forsømmer kontroll
av det han kaller en høyrisikobransje. Han hevdet blant annet at
«Uber har i praksis drevet en skattefri virksomhet i Norge». Overfor
avisen har ikke Skatteetaten villet svare konkret på om enkeltselskaper
innrapporterer sjåføromsetningen slik de tradisjonelle sentralene
er pålagt. Taxiforbundet har flere ganger gjennom flere år tatt
opp at de ikke har fått svar fra skattemyndighetene på det samme.
Korrespondanse mellom
selskapet Bytaxi og Skatteetaten, som både Dagens Næringsliv og
Taxiforbundet oppgir å ha sett, viser at Skatteetaten ikke har fått
tilgang på slike tall tidligere. Å sørge for at alle aktører rapporterer
inn tall på like linje, er den enkleste måten å forhindre at aktører
konkurrerer på ulike vilkår. Spesielt i kombinasjon med tilknytningsplikt
til sentraler vil det være et effektivt tiltak. Overfor Stortinget
(jf. Dokument nr. 15:2056 (2021–2022) og Dokument nr. 15:761 (2022–2023))
har regjeringen bekreftet at plikten til å innrapportere tall gjelder
for alle formidlere av drosjetjenester, samt at regelverket ikke
skiller mellom tradisjonelle drosjesentraler og andre typer formidlere.
Det er imidlertid stadig uklart om slik innrapportering rent faktisk skjer
fra alle aktører.
Staten er en stor
kunde for drosjetjenester gjennom helseforetakene. Over hele landet
lyses det regelmessig ut anbud for pasientkjøring. På samme måte
er fylkeskommunene er stor kunde gjennom blant annet anbud for skole-
og TT-kjøring. Slike anbud er i dag en konkurranse om pris, hvor
billigste tilbud som oppfyller kravene, vinner. Siden sjåfører etter
tariffavtale er provisjonslønnet, gjør det at den enkelte sjåfør
kan bli sittende igjen med svært lave inntekter for slik kjøring,
langt under hva som er normal inntekt ellers i samfunnet og ellers
i transportbransjen. En rapport laget for Taxi Hedmark og Taxi Oppland
om pasientkjøring i Nordre Follo, står som eksempel. Den konkluderer
med at timesprisen kan ligge helt ned mot 60 kroner og enda lavere. Mange
steder i landet har det vært lokal kritikk fra sjåfører mot at prispresset
på pasientkjøring i praksis bidrar til sosial dumping i regi av
det offentlige. Dette kan staten forhindre ved å stille konkrete
krav i utlysning av anbudene. Spesielt i dagens situasjon, hvor
sjåfører opplever at markedet ellers har endret seg til det dramatisk verre
etter frislippet, vil slike krav kunne bidra til å gi mange sjåfører
en lønn å leve av igjen. Samtidig vil slike krav løse problemer
med å skaffe biler til pasientkjøring, som er et stadig tilbakevendende
tema flere steder. Sjåfører kvier seg for å ta oppdrag med pasientkjøring siden
betalingen for det er så lav. Ved å bruke innkjøpsmakten sin riktig
kan staten løse flere problemer samtidig.