Bakgrunn
Det vises til Miljødirektoratets
tilråding til endringer i svalbardmiljøloven og forskrifter til
loven av 16. januar 2023. Forslag til endringer i svalbardmiljøloven
hadde høringsfrist 1. mai 2022, og det kom inn totalt 99 høringsinnspill.
Forslaget har skapt
reaksjoner både fra reiselivsnæringen og lokalbefolkningen i Longyearbyen.
Parallelt sendte Justis- og beredskapsdepartementet og Nærings- og
fiskeridepartementet ut forslaget om en ny feltsikkerhetsforskrift,
hvor blant annet krav om guidesertifisering og innskrenkninger i
fastboendes rett til ferdsel har skapt reaksjoner.
Større endringer
som foreslås i miljøregelverket, er blant annet forbud mot å gå
i land i alle angjeldende vernede områder for turistvirksomheter,
med noen unntak, og forbud mot motorferdsel på sjøis etter 1. mars
på Billefjorden, Tempelfjorden og Van Keulenfjorden for både tilreisende
og fastboende. I tillegg tilrår Miljødirektoratet endringer i svalbardmiljøloven
§ 30 a slik at det blir forbudt å oppsøke isbjørn, samt et krav om
å holde en avstand på minst 500 meter fra isbjørn. Isbjørnen er
allerede svært godt beskyttet gjennom eksisterende lovverk, og en
innstramming synes ikke å være miljøfaglig begrunnet, samtidig som
forslaget sannsynligvis blir vanskelig å etterleve og kontrollere.
Bakgrunnen for direktoratets
tilråding er målsettingene for miljøvern fra både St.meld. nr. 9
(1999–2000) og Meld. St. 32 (2015–2016) (Svalbardmeldingen). Videre opplyses
det om sterkt økende turisme på Svalbard, og økt press på Svalbards
natur gjennom økt ferdsel kommer i tillegg til belastningen fra
klimaendringene. Hovedtrekkene i miljøregelverket har vært uforandret
siden 2002, og Miljødirektoratet mener at det er behov for å tilpasse
lovverket til endrede forhold.
Det kommer imidlertid
frem at svært mange reiselivsbedrifter og næringsorganisasjoner
mener at Miljødirektoratets forslag har alvorlige mangler. Disse
mener at utredningsinstruksen ikke er fulgt, at det ikke er gjort tilstrekkelige
konsekvensanalyser, og at tallgrunnlaget er feil. Det hevdes også
at reiselivsnæringene ikke har blitt involvert. Samtlige næringsaktører
fremsetter sterk kritikk mot forslagene og mener at om endringene
innføres, vil det skape store vanskeligheter for videre drift av
reiselivsnæringen på Svalbard. Det fremheves at det er særlig ekspedisjonscruisene
som vil rammes, mens de store konvensjonelle cruisefartøyene ikke
rammes i samme grad. Noen høringsinstanser mener også at forslagene
vil føre til betydelig reduksjon i bolysten i Longyearbyen, og andre
sågar at de nye reglene vil medføre økt miljøbelastning.
Det er svært uheldig
hvis det innføres et regelverk for Svalbard som store deler av næringslivet
og tilknyttet virksomhet er misfornøyde med, og som vil virke motstridende
med norsk målsetting for norsk bosetting og næringsvirksomhet. Det
viktige, særlig på Svalbard, er at man tilstreber å ha rammer som
ivaretar interessene til de ulike norske aktørene. Det vises til
at et av målene for norsk svalbardpolitikk er «opprettholdelse av norske
samfunn på øygruppen», og at Svalbardmeldingen fra 2016 sier:
«Reiselivet er viktig
for sysselsettingen i Longyearbyen og regjeringen vil legge til
rette for flere lokale arbeidsplasser i denne næringen.»
Svalbardmiljøloven
fastslår at det innenfor lovens rammer skal være rom for miljøforsvarlig
bosetting, forskning og næringsdrift. Det synes som om næringsdrift
i tråd med politiske målsettinger er i ferd med å vanskeliggjøres
gjennom svært strenge reguleringer.
Dette er en utvikling
Stortinget må ta tak i.
Regjeringen har signalisert
at de vil legge frem en stortingsmelding om Svalbard i 2024. Her
skal det foretas en samlet gjennomgang av svalbardpolitikken, og kursen
skal legges for utviklingen på Svalbard fremover. Det vil være naturlig
om forslag til endringer i svalbardmiljøloven som kan ha store konsekvenser
for næringsaktører på Svalbard, herunder reiseliv, behandles i forbindelse
med en helhetlig melding. Endring av miljøregelverket for Svalbard
som kan få store konsekvenser for næringslivet på øygruppa, bør
ikke behandles som en enkeltsak. Det samme kan sies om forslaget
til feltsikkerhetsforskrift, ikke minst siden man ikke har utredet hvordan
endringer her og i miljøregelverket vil virke i samtidighet for
fastboende og næringsliv – og langt mindre vurdert konsekvensene
av disse for lokalsamfunn og lokal økonomi.