Forvaltningen
av alle ville arter må tilbakeføres til Klima- og miljødepartementet
Ville arter, inklusive
artene som kalles «vilt», er del av norsk natur og bør forvaltes
primært som natur, i samsvar med naturmangfoldloven og viltloven.
I 2018 flyttet regjeringen Solberg ansvaret for forvaltning av såkalte
«høstbare viltressurser» fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks-
og matdepartementet (LMD). Flyttingen ble fulgt opp med en «Handlingsplan for
næringsutvikling basert på høstbare viltressurser», som ble utarbeidet
av en arbeidsgruppe der ingen miljøinteresser var representert.
Flyttingen innebar
at en del arter først og fremst blir betraktet og forvaltet som
ressurser, og ikke som natur. Konsekvensen er at de hensynene som
er grunnlaget for naturavtalen, nemlig å forvalte natur og arter
på naturens egne premisser og ut fra naturens og artenes egenverdi,
blir nedprioritert til fordel for å forvalte dem ut fra høstingsverdi.
Denne typen prioritering er blant årsakene til den naturkrisen som
naturavtalen er utarbeidet for å stoppe.
Ansvaret for viltloven
er i dag delt mellom Klima- og miljødepartementet, som har ansvar
for rovdyrpolitikken, og Landbruks- og matdepartementet, som har
ansvar for høstbare viltressurser. Viltlovens formål er nedfelt
i lovens § 1, som lyder:
«Viltet og viltets
leveområder skal forvaltes i samsvar med naturmangfoldloven og slik
at naturens produktivitet og artsrikdom bevares.
Innenfor denne ramme
kan viltproduksjonen høstes til gode for landbruksnæring og friluftsliv.»
Begrepet «høstbare
viltressurser» er ikke klart definert. Alle ville plante- og dyrearter
er i prinsippet høstbare og kan bli omdefinert til høstbare ressurser
under LMDs forvaltning så snart noen ser en nytteverdi av å høste
dem. LMD har ikke, og skal ikke ha, sin primære kompetanse i naturforvaltning,
men i forvaltning av kommersielle landbruksressurser. Konsekvensen
av å forvalte ville arter primært som høstbare ressurser blir lett
at næringshensyn trumfer naturhensyn.
Skal natur- og artsmangfold
bevares og styrkes i Norge, må natur og arter primært forvaltes
ut fra sin naturlige rolle i økosystemene, i samsvar med viltlovens formål.
Det er Klima- og miljødepartementet som har mandat og kompetanse
til å ivareta dette i økosystemer på land i Norge. Ansvaret for
viltloven i sin helhet, og for forvaltningen av ville arter, høstbare
eller ikke, bør derfor etter forslagsstillernes mening ligge under
Klima- og miljødepartementet, slik det gjorde fram til 2018.