Bakgrunn
Økte priser gjør
at de fleste nordmenn taper kjøpekraft. Verst går det ut over dem
som har minst, både fordi prisstigningen er høyere på forbruket
til lavinntektsgrupper og fordi fattige har mindre formue å tære på.
En betydelig andel
av dem som nå havner i økonomiske problemer, får inntekten sin fra
offentlige ytelser. Myndighetene har et særlig ansvar for at denne
gruppen blir skjermet for prisveksten.
Prisveksten i 2022
var på 5,8 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Trygdeoppgjøret
i 2022 medførte en inntektsøkning på bare 4,84 prosent for trygdede
og 4,12 prosent for pensjonister. Regjeringens anslag for årets
trygdeoppgjør er 4,41 prosent inntektsvekst for trygdede og 4,33
for pensjonister, men SSBs anslag på prisveksten er 4,9 prosent.
Dagligvarebransjen har i media uttalt at matvareprisene kommer til
å øke med 10 prosent 1. februar.
Dette betyr betydelig
tapt kjøpekraft for mange. Prisstigningen på forbruket til dem med
lave inntekter er høyere enn den generelle prisveksten, slik at
inntektsfallet i virkeligheten er enda større enn det disse tallene viser.
Trygdeoppgjøret blir
vanligvis fastsatt i slutten av mai, og økningen i ytelsene vil
dermed ikke komme i mottakernes hender før til sommeren. Det er
for lenge til med tanke på at mange sliter økonomisk nå i dag, og med
tanke på at strømforbruket er høyest om vinteren slik at de høye
strømprisene får størst betydning før økningen i utbetalingene blir
gjennomført.
Forslagsstillerne
mener at regjeringen må vurdere å fremskynde trygdeoppgjøret, slik
at folk får økt sin inntekt raskt. Eventuelt kan det utbetales et
forskuddsbeløp til ytelsesmottakere i påvente av at trygdeoppgjøret er
klart.
Løpende alderspensjoner
blir regulert med gjennomsnittet av pris- og lønnsvekst, mens blant
annet uføretrygd blir regulert i tråd med lønnsveksten. Selv om
pensjonsreguleringen normalt sett er lavere enn den ordinære reguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden, kan den i år ende opp med å bli
høyere. Forslagsstillerne mener at det bør vurderes om alle mottakere
av offentlige ytelser skal få regulert sine ytelser etter prinsippene
som gir den høyeste utbetalingen i år.
Organisasjonene som
deltar i trygdeoppgjøret, representerer mange av dem som nå sliter
økonomisk. Forslagsstillerne mener at utsatte grupper bør får mer
i årets oppgjør enn det de tekniske reglene legger opp til, og at
innretningen på et raust trygdeoppgjør skal bestemmes i samarbeid
med organisasjonene.
I statsbudsjettet
for 2023 ble det lagt til grunn en prisvekst på 2,8 prosent. Anslaget
er åpenbart utdatert og feil, og undervurderingen av prisveksten
vil få store konsekvenser for offentlige tjenester og ytelser. For
eksempel er de veiledende satsene for sosialhjelp satt alt for lavt,
slik at sosialhjelpsmottakere reelt sett vil få mindre å rutte med
til neste år.
Stortinget foretar
normalt en helhetlig revidering av statsbudsjettet med virkning
fra 1. juli. Forslagsstillerne mener at den ekstraordinære høye
prisveksten gjør det nødvendig at Stortinget vedtar flere bevilgningsendringer
før revidert nasjonalbudsjett. Aktuelle grep er å innvilge engangsutbetalinger
til sårbare grupper, øke minstesatsene i velferdsytelsene, heve
sosialhjelpssatsene, redusere avgifter, gebyrer og egenandeler og
styrke tjenester som helse- og sosialtjenester.
I budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti ble det besluttet
at det skal foretas en engangsutbetaling til mottakere av uføretrygd
på minstesats. Stortinget vedtok også at sosialhjelpsmottakere skulle
få 1 000 kroner ekstra i sosialhjelp i desember. Slike engangsutbetalinger
er en treffsikker og ubyråkratisk måte å hjelpe sårbare grupper
gjennom forskjellskrisa på, og det bør vurderes om slike engangsutbetalinger
kan gjentas og gis til flere grupper.
Stortinget har også
vedtatt at minste pensjonsnivå for enslige skal økes. Det vil likevel
ta flere måneder før pensjonistene får pengene inn på konto. Forslagsstillerne
mener at dette er problematisk, og i tillegg at det er et generelt
problem at staten og Nav ikke har mulighet til å utbetale ekstraordinær
støtte til grupper på kort tid. I kriser som under koronapandemien
og nå når prisene øker raskt, er det viktig at myndighetene har
verktøy til å raskt hjelpe dem som trenger det. Forslagsstillerne mener
derfor at Nav bør settes i stand til å få ut ekstraordinære utbetalinger
raskere enn i dag.