Bakgrunn
Hovedutfordringen for togtrafikken
i Oslo-området er at det allerede er fullt på de fleste strekninger
i rushtiden i dag, både når det gjelder antall tog og passasjerbelegg.
Det planlegges gjennomført en rekke tiltak som skal gjøre det mulig
med flere togavganger og ny rutemodell, men fram til dette er på
plass, er det ikke mulig å øke kapasiteten gjennom Oslo uten at
også Flytogets kapasitet utnyttes bedre. Det betyr i klartekst at
flytogene kjøres som en del av det ordinære togtilbudet og tar med
og setter av passasjerer på de samme stasjonene som Vy sine tog
i dag.
Jernbanedirektoratets
utredning fra 2020 viser at en integrasjon av dagens flytog og regiontogene
kan gi en vesentlig økning av antall togavganger i rush-retning
for pendlere og flypassasjerer på Østlandet:
-
Oslo–Gardermoen:
En økning fra 4 til 12 avganger
-
Lillestrøm: En økning
fra 8 til 19 avganger
-
Hamar: En øking fra
2 til 4 avganger
-
Jessheim: En økning
fra 2 til 4 avganger
-
Årnes: En økning
fra 2 til 3 avganger
-
Asker og Sandvika:
En økning fra 8 til 12 avganger
-
Drammen: En økning
fra 7 til 10 avganger
-
Tønsberg: En økning
fra 3 til 4 avganger
-
Spikkestadbanen:
Mulighet for inntil 9 minutter kortere reisetid
Denne
økningen i togtilbudet, uten vesentlige infrastrukturtiltak, bør
prioriteres.
Jernbanedirektoratet
anbefalte i 2020 at togkapasiteten gjennom Oslo-området utnyttes
bedre. En integrering av flytogtilbudet i øvrig togtrafikk vil gi
økt kapasitet, bedre mobilitet for alle reisende og er lønnsomt for
samfunnet. Samtidig må tilbringertjenesten og flytogtilbudet til
Gardermoen fortsatt være attraktive.
Utredningen Jernbanedirekoratet
gjorde på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2020, hadde til hensikt
å sikre best mulig utnyttelse av jernbanens kapasitet på strekningen
gjennom Oslo på kort, mellomlang og lang sikt. Utredningen konkluderte
med at det vil være lønnsomt for samfunnet å integrere tilbringertjenesten
til Gardermoen i det øvrige togtilbudet. Forutsetningen er at noen
av de kvalitetene som Flytoget representerer i dag, kan beholdes.
Forslagsstillerne
understreker at dette ikke er et argument for å slå sammen selskapene.
Flytoget har vært en suksess, og en bedre kapasitetsutnyttelse av
Flytoget kan gjennomføres gjennom samordning av rutesystemet og
økt fleksibilitet i bruken av togene.