Dårlig
inneklima påvirker barnas trivsel samt prestasjonsevne
Barnas konsentrasjonsevne
svekkes ved dårlig luft, noe som igjen gir dårlige resultater på
skolen. Dette kan føre til at barna ikke vil gå på skolen.
I Folkehelseinstituttet
(FHI) sin rapport fra 2013 «Anbefalte faglige normer for inneklima»,
kommer det frem at et godt inneklima på skolen har stor betydning for
elevers trivsel og helse. Forhold som temperatur og ventilasjon
kan påvirke elevenes arbeidsevne og skoleprestasjoner. Dårlig standard
på skolebygg og vedlikehold bidrar til at både elever og ansatte
opplever dårlige arbeidsforhold. Et inneklima med risikoforhold
kan føre til mistrivsel, ubehag og mulig sykdom eller forverring
av eksisterende sykdom. Støy og lysforhold er andre inneklimafaktorer
som kan påvirke elevenes trivsel i skolen, men også prestasjoner
og produktivitet, viser FHIs rapport.
Man vet altså at
det er en sammenheng mellom dårlig fysisk miljø og dårligere trivsel
og læring. Derfor er en investering i bedre lokaler viktig for økt
trivsel og økt læring. Det er viktig for å bedre hverdagen til både
ansatte og elever.