Bakgrunn
Norge ratifiserte
FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
(CRPD) i 2013. I og med denne ratifiseringen har Norge forpliktet seg
«til å sikre og å
fremme full gjennomføring av alle menneskerettigheter og grunnleggende
friheter for alle mennesker med nedsatt funksjonsevne, uten diskriminering
av noe slag på grunn av nedsatt funksjonsevne» (Artikkel 4).
Regjeringen har høsten
2022 nedsatt et ekspertutvalg som skal se på hvordan CRPD best kan
inkorporeres i norsk lov. En slik inkorporering forventes i inneværende
periode.
Norge ble i 2019
hørt av CRPD-komiteen, som er nedsatt for å overvåke konvensjonspartenes
etterlevelse av konvensjonen. I sin merknad til artikkel 28, som handler
om tilfredsstillende levekår og beskyttelse, skriver komiteen:
«Komiteen anbefaler
at konvensjonsparten sørger for at velferdspolitikk og velferdsordninger
sikrer nødvendig inntektsnivå ved å ta hensyn til de tilleggskostnadene
som mennesker med nedsatt funksjonsevne har.»
I løpet av de siste
årene har Statistisk sentralbyrå (SSB) arbeidet med ulike tilnærminger
for å kunne danne grunnlag for større innsikt i levekårene til personer med
nedsatt funksjonsevne. Data- og kunnskapsgrunnlaget er med andre
ord blitt bedre enn hva tilfelle har vært tidligere. Så langt har
man fragmentert og ingen helhetlig oversikt over levekårene for
personer med nedsatt funksjonsevne.
Flere av de kompensatoriske
ytelser, skatteregler og andre ytelser som personer med funksjonsnedsettelser kan
motta, har endret seg i løpet av årene som har gått. Hvilke konsekvenser
disse endringene har fått for økonomiske levekårene for personer
med nedsatt funksjonsevne, er ukjent. På samme tid er det innført
og blitt endringer i ulike typer egenandeler som mottakere av statlige
og kommunale tjenester betaler. Hvilke konsekvenser slike utgifter
har for personkretser som er avhengig av mange og ulike tjenester
fra det offentlige, er også ukjent. Samtidig er det mange med nedsatt
funksjonsevne som må betale for tjenester som andre kan utføre selv.
I 2017 gav Norges
Handikapforbund ut rapporten «Hva koster det?». Gjennom denne rapporten
ønsket Handikapforbundet å synliggjøre bredden og totaliteten i
hvilke kostnader funksjonshemmede har på grunn av sin funksjonsnedsettelse,
og hvordan dette påvirker den enkeltes økonomiske levekår. Det vil
selvsagt være store individuelle forskjeller i hvilke typer merkostnader
den enkelte har, og størrelsen på disse. Handikapforbundet har derfor
valgt å sette fokus på endringer i etablerte økonomiske kompensasjonsordninger
og vise hvordan dette har bidratt til en forverring av funksjonshemmedes
økonomiske levekår på et generelt grunnlag.
I oppsummeringen
av denne rapporten er det en entydig anbefaling:
«En trygg og forutsigbar
personlig økonomi er en forutsetning for funksjonshemmedes mulighet
til selvstendighet og likestilling. Vi mener det er på høy tid at beslutningstakere
setter funksjonshemmedes økonomiske levekår på den politiske dagsorden
og setter i gang et grundig arbeid for å få kunnskap om hvilke økonomiske
merkostnader funksjonshemmede påføres på grunn av sin funksjonsnedsettelse.»
I SSBs rapport 2022:45
om vedvarende lavinntekt kommer det fram at siden 2012 har andelen
med vedvarende lavinntekt økt år for år. I denne rapporten kommer
det også fram at «Blant de med størst økning i lavinntekt i perioden
2017–2020 finner vi aleneboende uføretrygdede med minsteytelse,
uføretrygdede, mottakere av supplerende stønad og personer med nedsatt
arbeidsevne». Det er en kjensgjerning at mange av dem som mottar
uføretrygd, på en eller annen måte også har nedsatt funksjonsevne.
Pandemien har vært
utfordrende for alle. En erfaringsrapport fra Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon viser at mange med nedsatt funksjonsevne er rammet
ekstra hardt gjennom pandemien.
I etterkant av pandemien
har man på grunn av ulike forhold fått en dyrtid i samfunnet. Mange
husholdninger sliter med å få endene til å møtes. Dette gjelder
selvfølgelig også personer med nedsatt funksjonsevne. Alt tyder
på at de som har minst å rutte med, sliter aller mest. Samtidig
økes ulike avgifter og egenandeler som kreves fra statlige og kommunale
myndigheter. Mange personer med nedsatt funksjonsevne er avhengig
av tjenester fra både stat og kommuner og må således betale egenandeler
til disse. Om inntektsutviklingen og størrelsen på de kompensatoriske
ytelsene øker svakere enn egenandeler og/eller avgifter, vil belastningen
for den enkelte stadig bli verre.
På bakgrunn av dette
vil forslagsstillerne derfor foreslå at det lages en offentlig utredning
som skal belyse økonomiske levekår for personer med nedsatt funksjonsevne
og deres nærmeste familie. Utredningen må blant annet ta for seg
inntekt, skatteregler, kompensatoriske ytelser, bostøtte og andre
ytelser som gruppen mottar. Videre må den ta for seg egenandeler
og andre tjenester som persongruppen må betale for å motta. På grunnlag
av denne kartleggingen og vurderinger skal utvalget også vurdere
og foreslå tiltak for å styrke de økonomiske levekårene for gruppen.
Utredningen skal ferdigstilles innen 1. juli 2024.