Behov
for nye og tydeligere hjemler og virkemidler
Forslagsstillerne
viser til at selv om et nesten samlet storting gikk inn for en styrking
av beredskapen i forbindelse med behandlingen av Prop. 78 S (2021–2022), jf.
Innst. 270 S (2021–2022), mangler det hjemler og virkemidler for
å forebygge og drive effektiv etterretning mot statlige og ikke-statlige
aktørers forsøk på påvirkning og innblanding. For det første er
det behov for en tydeliggjøring og styrking av mandatet til PST.
I evalueringsrapporter etter alvorlige hendelser og kriser som terrorangrepet
22. juli 2011 og koronapandemien har det blitt pekt på viktigheten
av tydelig ansvarsfordeling mellom departementene og underliggende
etater, se for eksempel NOU 2012: 14 kapittel 19 og NOU 2022: 5
kapittel 4.
PST er
innenlands sikkerhets- og etterretningstjeneste i Norge og har det
primære ansvaret for å innhente informasjon om trusselaktører i
Norge. Det innebærer blant annet å følge med på og å kartlegge utviklingen
i trusselbildet over tid, og å avdekke nye fenomener som kan utgjøre
en trussel. For at PST skal fylle rollen og de forventningene det
innebærer, særlig i et samfunn hvor kommunikasjonen og samhandlingen
er mer fragmentert og uoversiktlig enn tidligere, er PST avhengig
av et klart mandat og tydelige hjemler.
Mangel på et tydelig,
lovfestet mandat kan gjøre grensen mot andre etater og tjenesters
ansvarsområder uklar. Det øker risikoen for blindsoner. En klar
hjemmel for PSTs etterretningsoppdrag i politiloven vil bidra til
å gjøre grensen mot Etterretningstjenestens ansvarsområde tydeligere,
og på den måten sikre at tjenestene i større grad utfyller hverandre.
Det er derfor også viktig at PSTs funksjon som sikkerhetstjeneste
gjenspeiles i politiloven.
For det andre er
det nødvendig å oppdatere og tilpasse hjemlene til politiet og PST,
slik at de er tilpasset trusselbildet og den teknologiske og samfunnsmessige utviklingen.
I PSTs nasjonale
trusselvurdering for 2022 fremgår det at
«[d]igitale plattformer
vil fremdeles være de viktigste arenaene for radikalisering til
høyreekstremisme. De mest sentrale arenaene er digitale applikasjoner
der høyreekstremister kan kontakte hverandre, ytre ekstreme synspunkter
og dele høyreekstremt materiale».
PST beskriver også
at
«[s]om følge av Norges
medlemskap i FNs sikkerhetsråd er etterretningstrusselen mot utenrikstjenesten forhøyet.
Dette gjelder spesielt på det digitale området. Dette trusselbildet
vil vedvare i 2022. Trusselen vil hovedsakelig komme fra Kina og
Russland».
Skal PST være i stand
til å fylle rollen som innenlands etterretningstjeneste, må PSTs
mulighet til å kartlegge og følge med i det digitale rom styrkes.
Det er derfor behov for en klar hjemmel som gir PST anledning til å
lagre, systematisere og analysere større mengder åpent tilgjengelig
informasjon.
Det er behov for
å angi i politiloven at PST er Norges nasjonale innenlands etterretningstjeneste,
samt å klargjøre hva det innebærer, og samtidig gi hjemmel til å
behandle åpent tilgjengelig informasjon. Det vil innebære en betydelig
styrking av PSTs evne til både å kartlegge radikalisering og ekstreme
subkulturer på internett, å avdekke statlig styrte påvirkningskampanjer
og å følge med på fremmede staters oppkjøp av samfunnskritisk infrastruktur.
Det vil også gjøre PST bedre i stand til å yte god beslutningsstøtte
gjennom trussel- og etterretningsvurderinger basert på et bredere
informasjonstilfang.
For øvrig vises det til høringsnotatet
regjeringen Solberg sendte på høring 7. oktober 2021 om endringer i
politiloven og politiregisterloven mv., med høringsfrist 7. januar
2022.
Videre er det behov
for et sterkere strafferettslig vern mot uønskede påvirkningsaksjoner
rettet mot beslutninger eller den allmenne meningsdannelsen i Norge
utført av eller i samarbeid med fremmed etterretningstjeneste. Forslagsstillerne
viser til høringsnotatet regjeringen Solberg sendte på høring 12. mai
2021 om endringer i straffeloven mv., hvor det ble foreslått å innta
to nye bestemmelser om kriminalisering av påvirkningsvirksomhet
i straffeloven §§ 130 og 130 a.
I Etterretningstjenestens
trussel- og risikovurdering («Fokus») for 2022 uttales det blant
annet:
«Fremmede stater
gjennomfører påvirkningsaktivitet for å endre det offentlige ordskiftet,
holdninger, beslutninger eller utfall i andre stater eller i multilaterale
organisasjoner. Påvirkningsaktivitet går utenpå legitim diplomatisk
virksomhet og meningsutveksling, og kan skje åpent så vel som fordekt.
Russland og Kina
har over tid vist vilje og evne til innblanding i politiske prosesser
i vestlige land. Russiske medier har forsterket eksisterende konspirasjonsteorier
om biologisk krigføring og covidvaksiner. De siste månedene har
Russland søkt å påvirke meningsdannelsen i Vesten ved å framstille
NATO og Ukraina som aggressorer i Ukrainaspørsmålet».
Det er grunn til
å tro at påvirkningsaktiviteten mot Norge og andre NATO-land vil
øke etter Russlands angrepskrig mot Ukraina og NATO-utvidelsen mot
øst. Fremmede makters forsøk på påvirkning av beslutninger og det
offentlige ordskiftet er en trussel mot åpne og frie demokratier.
For å sikre at slik påvirkningsvirksomhet avdekkes og iretteføres,
er det viktig at PST og E-tjenesten samarbeider tett, og at PST
gis nødvendige prosessuelle virkemidler til å avdekke og etterforske
slike handlinger. Forslagsstillerne mener også det er behov for
å øke strafferammen for brudd på sanksjonsloven, slik at strafferammen
er harmonisert med for eksempel eksportkontrolloven og tilsvarende
bestemmelser i Norges naboland.
I tillegg til å kriminalisere
påvirkningsvirksomhet mener forslagsstillerne det er behov for en
helhetlig gjennomgang av straffelovens kapittel 17 om vern av Norges
selvstendighet og andre grunnleggende nasjonale interesser. Bakgrunnen
er endringene i den sikkerhetspolitiske situasjonen og trusselbildet.
Det er derfor behov for en gjennomgang for å sikre et sterkere vern
av grunnleggende nasjonale interesser og Norges selvstendighet.
Det er også behov
for å få på plass et klart hjemmelsgrunnlag for å sikre at politiet
og andre etater gis anledning til aktivt å motvirke ulovlig bruk
av droner. Forslagsstillerne mener blant annet at ekomloven må endres
slik at retten som politiet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
og Etterretningstjenesten har til å ta i bruk frekvenser som er
tildelt andre, utvides. Politiet bør gis egen hjemmel i ekomloven
til å ta i bruk frekvenser for å uskadeliggjøre farlige gjenstander
dersom det er fare for liv, helse og sikkerhet. De nødvendige endringene som
etterspørres, ble foreslått i regjeringen Solbergs forslag til ny
ekomlov, som ble sendt på høring før sommeren 2021. Høringsfristen
gikk ut i oktober 2021. Forslagsstillerne mener videre at det er
på tide å revidere Norges dronestrategi fra 2018, slik at strategien
tar høyde for den senere teknologiske utviklingen og endringene
i den sikkerhetspolitiske situasjonen.