Bakgrunn
De sikkerhetspolitiske
utfordringer i Europa som følge av den russiske okkupasjonskrigen
i Ukraina har kommet stadig nærmere og gir seg nå direkte utslag
på norsk territorium. Den siste tiden har dette vist seg ved flere
hendelser med mistenkelig droneaktivitet i umiddelbar nærhet til
kritisk infrastruktur, en aktivitet som er velegnet til å skape
frykt i befolkningen.
Forslagsstillerne
mener det er svært viktig å umiddelbart adressere de sikkerhetstrusler
denne droneaktiviteten representerer. Ut over frykt i befolkningen
er det også av kritisk viktighet for landets nasjonale beredskap og
forsvarsevne at man har kapasitet til hurtig å eliminere potensielle
trusler mot kritisk infrastruktur. Det vises herunder til at den
siste tids hendelser med mistenkelig droneaktivitet blant annet
har skjedd i nærheten av punkter av betydning for norsk energiforsyning.
Det første grepet
forslagsstillerne mener må gjøres, er å etablere en nasjonal antidronetjeneste
som en nærmere definert beredskapsressurs ved Politiets nasjonale beredskapssenter
(PNB). Det vil være naturlig at denne beredskapsressursen ses i
sammenheng med politiets bombetjeneste ved PNB. Etter mønster av
hvordan dagens nasjonale beredskapsressurser ved PNB disponeres,
vil dette gi en operativ enhet som kan settes inn og bistå ved behov
i samtlige av landets politidistrikt, samtidig som det vil sikre
en nasjonal koordinering og kompetanseutvikling av nødvendig antidronekapasitet
i politidistriktene.
Da PNB allerede er underfinansiert,
gitt det beredskapsnivå Stortinget har lagt til grunn basert på
erfaringene etter 22. juli 2011, er det behov for ytterligere styrking
av de nasjonale beredskapsressursene ut over drone- og antidronekapasiteter.
Det andre grepet
forslagsstillerne ser behov for, er utarbeidelsen av et klart og
tydelig lovverk som sikrer hjemmelsgrunnlag for bruk av maktmidler
mot lovstridig droneaktivitet. I forlengelsen av dette er det også
naturlig å behandle lovgivning som regulerer eiere av samfunnskritisk
infrastruktur sitt egenansvar for detektering av droner og hvilke
mottiltak mot lovstridig droneaktivitet som objekteier selv kan
benytte.
Det tredje grepet
som bør tas, er en skjerping av kravene for utenlandske borgeres
registrering i Luftfartstilsynets droneoperatørregister. Det er
i dag ingen etterprøving av de opplysninger utenlandske borgere
oppgir ved registrering i droneoperatørregisteret. Forslagsstillerne
mener det må foretas identitetsavklaring ved registreringen, og
at bevisbyrden må påhvile den som søker registrering som droneoperatør.
Det pekes på andre offentlige instansers identitetsverifikasjon
ved bruk av eksempelvis bank-ID som en mulig teknisk løsning.