Bakgrunn
I etterkant av blant
annet øksedrapet i Haugesund i 2019, terrorhendelsen i Bærum i 2019
og drapene på Kongsberg i 2021 har flere utvalg og kommisjoner lagt frem
rapporter med læringspunkter og konkrete anbefalinger. I flere av
rapportene har behovet for bedre samarbeid mellom Politiets sikkerhetstjeneste,
politiet og helse- og sosialtjenesten vært et gjennomgangstema.
I Statens undersøkelseskommisjon
for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) sin rapport etter øksedrapet
i Haugesund i 2019 peker de på at det er behov for tettere og bedre
samhandling mellom politiet og det psykiske helsevernet. Ukom skriver
blant annet at
«[h]vis en pasient
med psykose kan tenkes å ha økt voldsrisiko, bør det psykiske helsevernet
foreta en systematisk voldsrisikovurdering. Helsepersonell bør bruke opplysninger
fra politiet og rettspsykiatriske erklæringer som støtte i sine
vurderinger. Dette kan gi bedre muligheter til å utforme tiltak
som kan forebygge vold».
Det er viktig at
Ukoms anbefalinger følges opp av både justis- og helsesektoren.
Evalueringsutvalgene
etter hendelsene i Bærum og Kongsberg peker også på at det er behov
for en revisjon av reglene om taushetsplikt og informasjonsutveksling mellom
de ulike aktørene. Målet må være et klarere regelverk for hvilken
informasjon som kan og skal deles, når og av hvem, samtidig som
det er gode kontrollmekanismer for å hindre misbruk. Samhandling
og informasjonsdeling mellom det psykiske helsevernet og påtalemyndigheten
er viktig blant annet ved håndtering av akutte hendelser, volds-
og risikovurderinger og i forbindelse med gjennomføring av dom på
tvungent psykisk helsevern.
Årlig dømmes om lag
30 personer til tvungent psykisk helsevern. Gjennomføring av dom
på tvungent psykisk helsevern reguleres av psykisk helsevernloven
§ 5-3. Etter § 5-3 første ledd «bør» den faglig ansvarlige rådføre seg
med de rettspsykiatrisk sakkyndige som har observert den domfelte,
i løpet av de tre første ukene av oppholdet. Målet er å sikre et
best mulig avgjørelsesgrunnlag for den videre gjennomføringen av
det psykiske helsevernet. Opplysninger som gjelder tiden fra gjerningstidspunktet
og frem til domfellelsen kan være verdifulle i vurderingen av den
særreaksjonsdømtes prognoser og behov.
Det finnes, så vidt
forslagsstillerne kjenner til, ikke informasjon om i hvor stor grad
den faglig ansvarlige benytter adgangen til å rådføre seg med rettspsykiatrisk sakkyndige.
Samhandling og informasjonsdeling er viktig for å sikre gode beslutningsgrunnlag,
og gode grunner taler for å skjerpe bestemmelsen slik at faglig
ansvarlig får plikt til å rådføre seg med rettspsykiatrisk sakkyndige.
På den måten reduseres risikoen for at faglig ansvarlig går glipp
av verdifull informasjon før det videre behandlingsløpet i det psykiske
helsevernet legges opp.
Videre fremgår det
av § 5-3 tredje ledd at
«[d]ersom særlige
hensyn tilsier det, skal faglig ansvarlig konsultere påtalemyndigheten
før domfelte overføres mellom ulike sikkerhetsnivåer innen samme institusjon
eller får permisjon».
Ettersom påtalemyndigheten
ofte sitter med mer informasjon om den domfeltes historikk, vil
en konsultasjon med påtalemyndigheten være egnet til å gi den faglig
ansvarlige relevant informasjon før en beslutning om overføring
eller permisjon tas. Med dagens bestemmelse risikerer man at faglig
ansvarlig i mange tilfeller ikke blir gjort kjent med avgjørende
informasjon for vurderingen av om overføring eller permisjon bør
finne sted.
Et alternativ er
å innføre en konsultasjonsplikt. Det kan gjøres ved at faglig ansvarlig
som hovedregel skal konsultere påtalemyndigheten før en slik beslutning tas,
med mindre særlige grunner tilsier at en slik konsultasjon ikke
er nødvendig. Konsultasjonsplikten i § 5-3 tredje ledd omfatter
ikke overføring til andre typer institusjoner, som for eksempel
rusinstitusjon. Forslagsstillerne mener det er naturlig at faglig
ansvarlig konsulterer påtalemyndigheten også i slike tilfeller.
Videre bør påtalemyndighetens kompetanse til å klage og å bringe forhold
inn for rettslig prøving utvides. Dette vil sikre at de juridiske
aspektene ved vurderingene av faregrad og samfunnsvern ivaretas
bedre ved for eksempel avgjørelser om hvorvidt domfelte skal gis
permisjon eller overføres.
På et mer overordnet
plan er hensynet til samfunnsvern og psykisk helsehjelp sentrale
hensyn ved utformingen av en trygg velferdsstat. Samtidig må det
også foretas en avveining mellom hensynet til den enkelte borgers
autonomi og statens interesser i å motvirke farefull adferd. Ivaretakelse
av disse hensynene vil nødvendigvis berøre flere av samfunnets store
sektorer. Både justissektoren, helsesektoren og kommunesektoren
har samfunnsvernet innenfor sine ansvarsområder i større eller mindre
grad. Tilsvarende gjelder ansvaret for hjelp til mennesker med psykiske
lidelser.
Sektorenes felles
ansvar for kombinasjonen av kriminalitet og psykisk helsehjelp reiser
en rekke spørsmål. Noen av spørsmålene har en dagligdags karakter: Er
det politibil eller sykebil, eller begge, som skal rykke ut? Og
i neste omgang: Skal vedkommende kjøres til arrest, til psykiatriens
døgninstitusjoner eller til en kommunal institusjon? Andre spørsmål
er av mer overordnet karakter: Hvilken sektor skal ha ansvar for
hvem? Og hva skal om nødvendig prioriteres – hensynet til samfunnsvern
eller hensynet til behandling? En avklaring av disse spørsmålene
krever bred samfunnsdeltakelse og er frem til nå ikke gjort i Norge.
Tvangsbegrensningslovutvalget
(NOU 2019: 14) berørte problematikken i flere sammenhenger, men
viste til at grensen mellom justissektorens og helse- og omsorgssektorens
ansvarsområder falt utenfor utvalgets mandat og sammensetning. På
side 324 i utredningen pekte imidlertid utvalget på at det for fremtiden
er
«særlig viktig
at det blir rettet et økt fokus mot grensegangen mellom helse- og
omsorgstjenestens og justissektorens ansvarsområde i enkeltsaker».
Forslagsstillerne
mener at det på flere samfunnsområder er uklart hvor – og hvorvidt
– ansvarsområdene overlapper hverandre, eller grenser mot hverandre.
Det er derfor behov for en vurdering av hvordan ansvarsområdene
for fremtiden bør fordeles mellom sektorene.