Bakgrunn
Det er et politisk
ansvar å redusere utslippene fra luftfarten. Det mest effektive
og samtidig mest rettferdige stedet å starte, er å endre den eksisterende,
flate flypassasjeravgiften. Flyreisingen, og dermed klimaavtrykket,
er svært ujevnt fordelt i befolkningen. Jo rikere man er, jo mer
reiser man. En progressiv avgift, som i stedet øker per reise man
tar, er en mer effektiv avgift. Samtidig er det en rettferdig avgift,
siden den på en helt annen måte kan innrettes for å redusere utslipp
uten å samtidig treffe dem som reiser lite. En slik avgift må ta
opp i seg at flytrafikk i deler av landet er nødvendig kollektivtransport
og derfor må skjermes. Den må også ta opp i seg at businessklasse-reiser,
på grunn av at hver passasjer krever mer plass om bord, genererer
større utslipp.
Siden 2005 er flytrafikken
i Norge mer enn doblet. Når det gjelder innenlandsflygninger er
Norge i særklasse på topp i Europa. Folk i Norge flyr ti ganger
så mye innenriks som snittet i EU-området. Men hovedårsaken til
veksten på 2000-tallet har vært den svært kraftige økningen i fritidsreiser
til utlandet. Også når det gjelder utenlandsflygninger, er Norge
på topp i Europa, sett bort ifra de tre øystatene Island, Malta
og Kypros. 2 av de 10 mest trafikkerte flyrutene i Europa er norske
innenlandsruter: Oslo–Bergen og Oslo–Trondheim. Også Oslo–Stavanger,
Oslo–Stockholm og Oslo–København har ligget høyt på listene i mange
år. Innenlands flytrafikk står for i underkant av 3 prosent av de
samlede CO2-utslippene på norsk
territorium (Statistisk sentralbyrå (SSB), 2018). I tillegg kommer
utenlandstrafikk, som ikke regnes inn, men like fullt står for store
faktiske utslipp.
Bak tallene ligger
en annen virkelighet. Selv om folk i Norge i snitt flyr mye, er
reisingen svært ujevnt fordelt. Mens noen har råd til mange feriereiser
og helgeturer med fly årlig, har mange ikke råd til noen. For noen
er innenlands flyreiser forbeholdt et sjeldent familiebesøk. For
andre, eller bedriften de arbeider for, er det noe de alltid har
råd til, uansett hvor og hva de skal. Aller tydeligst er dette for
en svært liten gruppe svært rike personer. De flyr jevnlig privatfly
til møter, til konferanser eller til og med på ferie, uten tanke
for hvor mye de forurenser. En flyreise med privatjet, med én eller
få passasjerer om bord, er det aller mest forurensende en person
kan gjøre. De store forskjellene i reising innebærer at de rikeste
står for mange ganger så stort utslipp som andre.
Ifølge ferske tall
fra SSBs levekårsundersøkelse (august 2022) bor 7,5 prosent av befolkningen
over 16 år i husholdninger som sier de ikke engang har råd til én
ukes ferie årlig, uansett reiseform. I 2019, det siste året før koronapandemien
med data, var 9,7 prosent av befolkningen over 16 år ikke på ferie
i det hele tatt. 16,2 prosent var bare på ferie i Norge. Begge deler
ifølge SSBs reiseundersøkelse. Tilgjengelig statistikk for flyreiser,
hvem som flyr, og hvor ofte, er imidlertid begrenset. Men med det man
vet om forbruk ellers, er det all grunn til å anta at flyreisingen
fordeler seg tilsvarende ujevnt i befolkningen. Hvis man sliter
med husleie, strømregning og økte priser på mat, er det annet forbruk
som prioriteres ned. De som har dårlig og normalt dårlig råd, forurenser
i norsk sammenheng relativt lite sammenliknet med velstående grupper,
og spesielt sammenliknet med de rikeste.
I luftfart er klimautslipp
direkte koblet til antall avganger. Til tross for grønne omstillingsprogrammer, planer
om biodrivstoff for fly og elektriske fly kommer det til å være
slik i en generasjon fremover. Avinor planlegger for stadig mer
flytrafikk i Norge. Det finnes derimot ingen plan om å kutte utslipp
i luftfarten på en måte som monner. Gevinsten av elektrifisering
på bakken, utslippsfri transport til og fra flyplassene og andre typer
klimagevinster spises opp av utslipp på grunn av stadig økende flytrafikk.
Politikken her står
i stor kontrast til andre sektorer. I 2020 ble det for eksempel
innført et forbud mot fossil oljefyring både i boliger og næringsbygninger.
Innen samferdsel er det satt et statlig mål om nullvekst i personbiltrafikken
i byområdene, som i kombinasjon med elektrifisering av bilparken
vil gi mindre utslipp. Det legges stadig strengere føringer på at
boligbygging skal skje kollektivbasert for å forhindre at det utløser
økte transportutslipp. Det finnes en plan for å kraftig øke rutetilbudet
til jernbanen i løpet av det neste tiåret. Det jobbes aktivt i fylkeskommunene
for å elektrifisere fergetrafikken. Slik kan man fortsette.
Skal utslippene fra
luftfarten reduseres på kort sikt, ikke bare om en generasjon, trengs
det flere virkemidler enn de som er i bruk per nå. Det er i dag
nærmest fri etableringsrett innen luftfarten. Men Norge er ikke
forpliktet til å legge til rette for stadig mer flytrafikk. Flyplassdrift
og utbygging kan planlegges på en slik måte at det i stedet reduserer
den samlede flytrafikken. Den muligheten bør Stortinget og regjeringen
benytte seg av ved å sette et reduksjonsmål for Avinors arbeid.
En reduksjon på 5 prosent årlig kan høres dramatisk ut. Det utgjør
imidlertid ikke mer enn at man etter et tiår med reduksjon bare
vil være tilbake på nivået for flytrafikk fra 2005. Ved å gjøre
nedtrappingen gradvis gis bransjen nødvendig tid til omstilling.
For å nå et slikt
mål trengs det virkemidler. Det mest effektive og samtidig mest
rettferdige av dem er allerede nevnt: en progressiv flyavgift.
En må samtidig kutte
utslipp der man kan. Målt per person er privatfly den i særklasse
mest forurensende utslippsformen. Den er også helt unødvendig. Et
fullgodt alternativ, ordinær rutetrafikk med fly, eksisterer. Det finnes
ingen gode argumenter for å tillate at landets rikeste, og de rikeste
turistene og besøkende, skal kunne forurense mangfoldige ganger
det folk flest i Norge gjør, gjennom private jetfly med én eller
svært få passasjerer om bord. Tiden er inne for å utrede et slikt
forbud i Norge.
Ulike løsninger for
å redusere flytrafikken på en rettferdig måte diskuteres i flere
andre europeiske land. I Storbritannia har debatten om en progressiv
flyavgift pågått i flere år allerede («frequent flyer levy»). Der
er det miljøorganisasjoner som først brakte den på banen, siden
15 prosent av britene står for hele 70 prosent av flygningen. I
2019 stilte Labour seg positive til ideen. I Frankrike tok transportministeren
i august 2022 opp muligheten for å enten forby eller i alle fall
regulere bruken av privatfly. Han varslet at han vil ta opp temaet
på møtet til transportministrene i EU i siste halvdel av oktober.
Frankrike har tidligere lagt ned forbud mot ruteflygninger på strekninger
hvor hurtigtogturen tar 2,5 time eller mindre, og det er et uttalt
mål å redusere flytrafikken mellom Paris og de andre store byene.
På den enorme Schiphol-flyplassen i Nederland skal antall avganger
fra 2023 reduseres med 12 prosent sammenliknet med toppåret 2019.
Begrunnelsen er å redusere utslipp. Italia har en egen særskatt
på eierskap av privatfly, samt egne flypassasjeravgifter for brukerne
gradert etter reisens lengde. Det finnes flere slike eksempler.
Det er på tide at også Norge gjør nødvendige endringer.