Bakgrunn
Russlands invasjon
av Ukraina har vist at sikkerhetssituasjonen i Norges nærområder
kan endre seg svært raskt. Krig i Europa var noe som virket lite
sannsynlig for bare måneder siden.
Det norske forsvaret
har blitt dimensjonert ut fra et sikkerhetsbilde der sannsynligheten
for krig i Europa var svært liten. Nå har et av landets naboland
gått til krig mot en annen nabo, det endrer Norges sikkerhetspolitiske
situasjon.
Norge som medlem
av NATO har en kollektiv sikkerhetsgaranti som Ukraina ikke har,
og det er i seg selv avskrekkende, men ingen garanti for at landet
ikke kan blir utsatt for fiendtlige handlinger.
Det er viktig å styrke
evnen til mottak av allierte styrker, det er i så måte viktig å
sikre nødvendig kapasitet og aktivitet på Andøya flystasjon. Andøya
vil da også kunne være et basealternativ for F-35-operasjoner. Samtidig
må utviklingen av Evenes flystasjon gå som forutsatt.
Norsk suverenitetshevdelse
og mulighet for forsvar av egne territorier må styrkes.
Oppbyggingen av Forvaret
må skje raskt. Det må tilføres materiell, personell og midler til
mer aktivitet og investeringer.
Heimevernet (HV)
må rustes opp, aktiviteten må økes, og antallet mannskaper kraftig
oppjusteres til på sikt minimum 60 000 mannskaper. Økning av kompensasjon
og lønn for tjeneste i Heimevernet er nødvendig for å sikre motivasjon
for tjenesten. For å kunne øke mannskapssituasjonen i Heimevernet
raskt, må det gjeninnføres egen rekruttutdanning.
Hæren må styrkes
og aktiviteten økes. Helikopteranskaffelsen til Hæren må fremskyndes
for å tilføre bedre mobilitet og evakueringskapasitet.
Krigen i Ukraina
har vist hvor sårbare byer og kritisk infrastruktur er for luftangrep
både fra fly og missiler. Derfor vil det være hensiktsmessig å sikre
permanent luftvern av alle større norske byer samt sentrale forsvarsanlegg.
Det må også gis økonomiske garantier for å sikre at Kongsberg Gruppen
kan øke og fremskynde produksjon av Norwegian Advanced Surface to
Air Missile Systems (NASAMS).
Ettersom Forsvaret
har begrensede mengder luftvern, vil det være tapsforebyggende å
opprette beredskaps-sheltere for F-35.
Det er viktig å redusere
ledetiden for NAMMOs produksjon av ammunisjon samt sikre at NAMMO
får den finansielle støtten bedriften trenger for å øke produksjons-
og lagerkapasiteten, slik at Forsvaret er garantert leveranser også
i kriser og krig.
Logistikkutfordringene
er store i hele Forsvarets organisasjon. Det må sikres økt beredskapskapasitet
for lagring av nødvendig beredskapsmateriell. Et virkemiddel er
å etablere beredskapsavtaler med kommersielle aktører, men også
andre tiltak må iverksettes.
Det er behov for
å bygge opp beredskapslagre for innsatsmateriell, noe som er helt
nødvendig for å sikre kampkraft over tid.
Dessverre har man
i Ukraina sett at det er nødvendig at frivillige sivile slutter
seg til motstandskampen. Mange av de som melder seg til tjeneste,
har egne våpen og er erfarne skyttere. I Norge er det et veldig
godt skyttermiljø med mange frivillige som både er gode til å skyte
og til å drive opplæring i skyteferdigheter. Støtten til Det frivillige
Skyttervesen (DfS) må derfor styrkes, slik at skytebaner og aktivitet
kan fortsette en positiv utvikling både i antall og aktivitet. Dette
gir bedre forsvarsevne totalt sett, også fordi HV, politiet og andre
benytter seg av fasilitetene til DfS.