Bakgrunn
Dagens planer for
ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand er svært miljøfiendtlige
og kostbare. Den planlagte traseen vil ødelegge urørt natur og matjord.
Kraftig trafikkøkning vil gjøre det vanskeligere å nå Norges klimamål
og nullvekstmålet for byene. Prosjektet vil også bli svært dyrt
både for staten og for folk gjennom økte bompenger.
Siden planleggingen
av ny E39 startet, har man fått ny kunnskap, både om alvoret i situasjonen
for naturmangfold og klima og om hvor enorme kostnadene for veiprosjektet
kan bli. Samtidig har man også sett at folkeviljen til å finansiere
store motorveier gjennom bompenger er på et lavt nivå. Når flere
av de planlagte motorveiene i tillegg er overdimensjonert med tanke
på transportbehovet, er det på tide å endre de ødeleggende planene
som foreligger.
Fylkeskommunene langs
kysten har vist stor vilje til å redusere utslipp av klimagasser
gjennom ferjer med såkalt null- eller lavutslippsteknologi. Sosialistisk
Venstreparti har også fått gjennomslag for at fylkeskommunene skal
få kompensert merkostnader knyttet til utslippsfri ferje- og båttrafikk
i forbindelse med budsjettavtalen med regjeringen høsten 2021. Denne
lavutslippsrevolusjonen har aldri vært reflektert i eksisterende
utredninger for E39 og må tas hensyn til i det videre arbeidet.
Nå er det på tide
å sette en fot i bakken og få utredet et nytt, helhetlig alternativ
til det konseptet som planlegges nå: Et alternativ som gir trafikantene
en bedre og sikrere vei enn i dag, samtidig som man tar vare på
miljøet og senker utbyggings- og driftskostnadene kraftig.
Forslagsstillerne
foreslår derfor at det skal utredes en alternativ plan for en forbedret
E39 Kristiansand–Trondheim, hvor følgende prinsipper legges til
grunn:
-
Dagens trasé skal
i hovedsak være utgangspunktet.
-
Tofelts vei med gul
midtstripe blir standard, med trefelts vei og forbikjøringsfelt
der det er passende.
-
Sikkerhet har høy
prioritet, med lyse tunneler, rassikring og midtdeler der dette
er tjenlig.
-
Trafikkvekst skal
ikke være et mål. Der det likevel vurderes løsninger som kan gi
trafikkøkning, skal kollektivalternativer som hindrer dette, bli
etablert.
-
Planen for utbygging
skal bidra til å oppfylle Norges klimamål og oppnå den samlede målsettingen
for jordvern, utslipp fra areal og nullvekst.
-
I beregning av samfunnsøkonomisk
nytte skal man bruke karbonpriser i tråd med at verden når 1,5-gradersmålet.
Alle utslipp skal medregnes, både direkte utslipp, indirekte utslipp
fra utbygging og utslipp fra arealendringer.
-
Lave framtidige vedlikeholdsutgifter
skal ha høy prioritet i planen.
-
E39 skal ha gode
ferjetilbud der bru eller tunnel er negativt for natur og miljø,
eller der kostnadene blir urimelig høye. Planen skal basere seg
på ferjer med nullutslippsteknologi.
-
Planleggingen skal
ses i sammenheng med målet om at godstrafikken på strekningen i
størst mulig grad skal overføres fra vei til sjø.
-
Atskilte gang- og
sykkelveier skal som hovedregel etableres langs traseen.
-
Kollektivfelt må
få høy prioritet ved byer og tettsteder.
Dette
vil være godt nytt for klima, natur og matjord, det vil føre til
reduserte bompenger for bilistene og det vil frigjøre midler som
kan brukes på andre viktige samferdselsprosjekt som livsviktig rassikring
og miljøvennlig transport.