Bakgrunn
Både transportnæringen
og bygge- og anleggsnæringen befinner seg i en prekær situasjon.
De ekstraordinært høye drivstoffprisene har rammet hardt. Transportnæringen
består i stor grad av små aktører over hele landet som er en viktig
del av sine lokalsamfunn, og som nå står i fare for å måtte avvikle.
Det samme gjelder bygge- og anleggsnæringen med mange tusen bedrifter over
hele landet som rapporterer om at de er berørt av de økte dieselprisene.
Mange bedrifter har
avtaler som gjelder for flere år av gangen, uten at det er mulighet
for å justere for den økningen i energikostnader man nå ser. Dette
gjelder blant annet mange av de bedriftene som har inngått kontrakter
med det offentlige. Tilbakemeldinger tyder på at det er vanskeligere
å reforhandle kontrakter med det offentlige som følge de ekstraordinært
høye drivstoffprisene enn med private oppdragsgivere.
Kontraktene om offentlig
innkjøp av transporttjenester har i mange tilfeller en varighet
på inntil tre år og er uten fleksibilitet til å justere for den
økningen i drivstoffkostnader som har vært en realitet den siste
tiden. Det truer enkelte bedrifter med å bli satt i den umulige situasjonen
å måtte velge mellom å bryte kontrakten eller å gå konkurs for å
fortsette driften.
Et konkursras i transportnæringen
og bygge- og anleggsnæringen med påfølgende arbeidsledighet vil
ha store negative følger for samfunnet og mange lokalmiljø. Derfor
er det viktig at det snarest mulig kommer på plass en tiltakspakke
som kan hindre dette før det inntreffer.
Medlemmene i Maskinentreprenørenes
Forbund (MEF) sier selv i en medlemsundersøkelse om dieselpris i
anleggsbransjen at 99 prosent av dem i stor eller noen grad blir
berørt av prisveksten. I tillegg sier hele 5 prosent at de er truet
av snarlig konkurs på grunn av de ekstraordinært høye dieselprisene.
Forslagsstillerne
mener regjeringen raskt må legge frem en tiltakspakke for transportnæringen
og bygge- og anleggsnæringen. Situasjonen for bedriftene i disse næringene
er høyst ekstraordinær og forårsaket av faktorer langt utenfor deres
kontroll. Tiltakspakken må omfatte grep for å redusere drivstoffkostnader
samt andre særavgifter som tynger næringene. Grep for å bedre konkurransesituasjonen
opp mot utenlandske transportaktører må også være en del av en slik
pakke. Det er også viktig at bedriftene får mulighet til å reforhandle
avtalene de har inngått med det offentlige. Der må fleksibilitet
for drivstoffkostnader legges inn, og i nye avtaler må dette tas
med fra inngåelse.