Bakgrunn
Langs hele kysten
utgjør ferjeprisene en stor del av transportkostnadene for både
vanlige folk og næringslivet. Spesielt for øysamfunn har de årlige
kostnadene per familie blitt svært høye. Dette kommer i tillegg
til de galopperende strøm- og drivstoffprisene som rammer vanlige
folks økonomi.
Gjennom valgkampen
i 2021 var det flere politiske partier som kom med lovnader om billigere
ferjebilletter. Flere lovte at prisene skulle kraftig ned. Dagens
regjering med Senterpartiet og Arbeiderpartiet har lovet både halvering
av ferjeprisene og gratis ferjer til øysamfunn med under 100 000
passasjerer årlig.
Da den nye regjeringen
med Arbeiderpartiet og Senterpartiet la frem sitt budsjett for 2022,
var det forventninger til at valgløftene skulle innfris. Dessverre
ble lovnadene om halvering av ferjeprisene ikke prioritert, men
endte bare med en marginal økning av prisreduksjonen på 25 prosent
som Fremskrittspartiet sikret i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett
for 2021.
Den nye Arbeiderparti- og Senterparti-regjeringen reduserte
ikke ferjetakstene med 50 prosent. De reduserte heller ferjetakstene
med bare ytterligere 5 prosent fra 1. januar 2022. Samferdselsministeren
har ved flere anledninger bekreftet at ferjeprisene fra januar i
år ble redusert med ca. 30 prosent regnet fra takstene 1. januar 2021.
Fasiten etter nyttår
viste at ferjeprisene ble redusert med om lag 11 prosent sammenliknet
med prisene i desember, og trekker man fra avgifter, er kuttene
enda mindre. De reisende med ferjer, enten det er vanlige folk eller
næringslivet, er opptatt av den totale transportkostnaden per måned.
Mange oppfatter den reelle endringen som veldig liten.
Regjeringspartiene
har også gitt løfte om gratis ferjer til øysamfunn som er uten veiforbindelse
til fastlandet og har ferjesamband med mindre enn 100 000 passasjerer
i året. Dette har foreløpig heller ikke fått plass i regjeringens
budsjett.
Forslagsstillerne
mener øysamfunn uten veiforbindelse må bli likebehandlet, uavhengig
av om de har ferje- eller båtforbindelse til fastlandet. Statsråd
Jon-Ivar Nygård skriver i et svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant
Helge André Njåstad at kostanden for å gjøre disse båtrutene gratis
ligger på om lag 110 mill. kroner (Dokument nr. 15:822 (2021–2022)).
Forslagsstillerne
mener at gratis ferjer er målet. Riks- og fylkesveiferjene er en
del av veinettet som knytter landet sammen. Derfor er det naturlig
at det skal være gratis å bruke ferje der den er en del av riks-
og fylkesveinettet.
Forslagsstillerne
viser til at Fremskrittspartiet derfor ved flere anledninger har
fremmet forslag om kraftige kutt i ferjeprisene for alle og også
ønsker gratis ferjer for alle i hele landet. Et slikt tiltak vil
koste i overkant av 3 mrd. kroner årlig. Med dagens store kostnadsøkninger for
drivstoff og prisstigning generelt har staten rom for å finansiere
ytterligere kutt og å gjøre det gratis på sikt.
Forslagsstillerne
mener derfor at ferjetakstene på riks- og fylkesveiferjer må få
en reell halvering i revidert nasjonalbudsjett for 2022. Samtidig
må øysamfunn få gratis ferje- eller båttilbud. For å nå målet om
gratis ferjer må det i statsbudsjettet for 2023 både kuttes ytterligere
og legges frem en forpliktende plan for hvordan tilbudet på riks-
og fylkesveier skal gjøres helt gratis.