Bakgrunn
Nærings- og fiskeridepartementets
rapport utarbeidet av Oslo Economics om etableringshindringer i dagligvaresektoren
i 2017 satte store innkjøpsprisforskjeller på den politiske dagsordenen.
Rapporten mente at volumgevinster ved innkjøp utgjorde den største
etableringshindringen i den norske dagligvarebransjen. I sitt høringssvar
til rapporten mente Konkurransetilsynet at
«selv en kostnadsulempe
på eksempelvis 3-5 prosent ville kunne utgjøre en vesentlig etableringshindring».
Stortinget vedtok
i 2018 enstemmig blant annet å be regjeringen om å utrede forbud
mot prisdiskriminering for dominerende leverandører, jf. Innst.
292 S (2017–2018). Som en del av utredningen utførte Konkurransetilsynet
en kartlegging av forskjeller i innkjøpspriser. Kartleggingen ble
lagt frem i slutten av 2018 og viste at halvparten av de kartlagte
leverandørene ga NorgesGruppen fra 10 til over 15 prosent lavere
priser enn konkurrentene. Samtidig varslet Konkurransetilsynet etterforskning
av to leverandører og NorgesGruppen, men poengterte at store forskjeller
kunne innebære et brudd på konkurranseloven dersom det viste seg
at det førte til høyere priser for forbrukeren.
Da regjeringen Solberg
i 2020 la frem Meld. St. 27 (2019–2020) Daglegvare og konkurranse
– kampen om kundane, gikk den ikke inn for å innføre forbud mot prisdiskriminering
for dominerende leverandører. Det var imidlertid forventninger til
at konkurranselovens forbud mot utilbørlig utnyttelse av dominerende
stilling til å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for
likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen
ville bli håndhevet.
Ved behandlingen
av stortingsmeldingen i februar 2021, jf. Innst. 185 S (2020–2021),
vedtok likevel Stortinget å be regjeringen
«klargjøre overfor
Konkurransetilsynet at tilsynet i sitt arbeid må legge til grunn
at leverandører med en dominerende stilling har et særlig ansvar
for å vise at forskjeller i innkjøpsbetingelser er saklig begrunnet
og ikke skader konkurransen. Det må legges til grunn at forskjeller
i innkjøpspris fra dominerende leverandører, som ikke har en saklig
begrunnelse gjennom forskjeller mellom kjedene i produksjons- eller
distribusjonskostnader, eller ulik verdi på konkrete motytelser, skader
konkurransen mellom kjedene».
Stortinget slo fast
at forskjeller i innkjøpspris, uten saklig begrunnelse, var konkurranseskadelig.
I Nærings- og fiskeridepartementets supplerende tildelingsbrev i mars
2021 fikk Konkurransetilsynet imidlertid andre signaler. Det ble
poengtert både at loven ikke var endret, og at målestokken for konkurranseskade
var hvordan tiltakene påvirket forbrukerne. Da Konkurransetilsynet i
juni 2021 avsluttet etterforskningen av ulovlig prisdiskriminering,
ble hensynet til forbrukerne trukket frem som en årsak til å ikke
gripe inn:
«Prisforskjellene
oppstår som resultat av forhandlinger, og tøffe forhandlinger mellom
leverandører og kjeder kan gi kjedene lavere innkjøpspriser og dermed mulighet
for lavere priser ut til forbrukerne. Det vil i utgangspunktet tjene
kundene, selv når det blir store forskjeller mellom kjedene.»
Det er derfor liten
grunn til å tro at konkurranseloven alene vil føre til at forbudet
mot skadelig prisdiskriminering vil bli håndhevet i dagligvaresektoren.
Utredningene som
ble skrevet i forkant av dagligvaremeldingen, erkjente at konklusjonene
fra den økonomiske litteraturen ikke var entydige, og at den empiriske litteraturen
var mangelfull. De konkluderte likevel med at effekten av inngrep
mot prisdiskriminering trolig ville føre til høyere forbrukerpriser
på kort sikt og usikre effekter på lengre sikt på grunn av inngrep
i den frie forhandlingsretten. Rapportene inneholdt imidlertid ingen
forsøk på å studere årsakene til at ICA, LIDL og marked.no ga opp
i Norge. De overså også flere effekter som kan tale for at et sektorspesifikt
krav mot prisdiskriminering i dagligvaresektoren kan gi forbrukergevinst.
Det finske konkurransetilsynet
har for eksempel observert hvordan markedsføringsbidrag uten motytelser,
som store dagligvareaktører oppnår i innkjøpsforhandlinger, leder
til økende listepriser fra leverandørene for å hente inn inntektstapet
fra en dominerende kjede. Denne formen for maktbaserte forhandlinger
fører derfor til økte innkjøpskostnader for mindre aktører og hever
inngangsbilletten for potensielle nye konkurrenter. En studie fra
Den europeiske sentralbank fra september 2011 fant at økende konsentrasjon
i innkjøpsleddet hadde en statistisk signifikant effekt i form av økende
priser på matvarer.
Det er i tillegg
verdt å merke seg at konkurransemyndighetene i Danmark og Finland
mener at inngrep mot dominerende aktører kan forhindre konkurranseskadelige
forskjeller i innkjøpspriser. Dette er land hvor konkurransesituasjonen
er vesentlig bedre sammenlignet med Norge.
I Finland tok man
også grep i 2014 ved at dagligvarekjeder med en dominerende stilling
ble definert som kjeder med 30 prosent markedsandel eller mer. Dette gjør
at disse aktørene direkte omfattes av konkurranselovens bestemmelser
om utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling. På tross av dette
regulatoriske inngrepet i den frie forhandlingsretten har de finske
matprisene stupt samtidig som prisene i Norge har økt til å bli blant
Europas høyeste. Flere forhold kan forklare hvorfor de Finske prisene
stupte. For eksempel oppstod det et etterspørselssjokk i 2014 grunnet
importtap fra Russland. Men det er lite som tyder på at reguleringen
førte til høyere priser i Finland.
Den manglende prisforskjellen
mellom dagligvarekjedene indikerer at NorgesGruppens innkjøpsfordel går
til selskapets eiere og ikke til forbrukerne i form av lavere priser.
Det er isteden aktøren med de dårligste vilkårene som setter et
prisgulv i markedet. Selv om aktøren med lavest priser må betale
mer, kan forbrukerprisene falle dersom aktøren med dårligst betingelser
får lavere pris.