Bakgrunn
Siden 24. februar
har over 3 millioner mennesker flyktet fra Ukraina, og over 1,8
millioner av dem har flyktet til Polen. Det har kommet 2 274 søknader
fra ukrainske statsborgere om asyl i Norge, men det kommer også
flere på visum som ikke har søkt om asyl ennå. Utlendingsdirektoratet
(UDI) anslo 15. mars at tallet kan øke til 30 000 i løpet av året.
Dette må Norge og norske kommuner forberede seg på.
For å komme seg til
Norge og krysse grensene på veien hit trenger ukrainske statsborgere
biometrisk pass eller vanlig pass med visum. Visumsøknader behandles
nå av Den norske ambassaden i Ankara i Tyrkia. Norge må ta høyde
for at ikke alle som forlot Ukraina da krigen brøt ut, hadde alle
slike dokumenter i orden.
Etter regjeringens
vedtak fredag 11. mars får alle ukrainske statsborgere, personer
innvilget beskyttelse i Ukraina og familiemedlemmer til disse, kollektiv
beskyttelse i Norge. Det samme har EU gjort. Disse kan dokumentere
identiteten sin med pass, nasjonalt ID-kort eller andre dokumenter.
UDI har suspendert utreiseplikten for ukrainske borgere i Norge
inntil videre.
Tsjekkia har bedt
om at EU avlaster dem med flyktninger. Også Warszawa og Krakow har
bedt om bistand fra Europa. I stedet for å vente på at europeiske
land skal be om hjelp, bør Norge tilby seg å hjelpe. Norge bør tilby seg
å hente flyktninger, og samtidig forberede seg på transport av ukrainske
statsborgere på flukt. Dette kan blant annet gjøres ved å inngå
avtaler med flyselskaper og andre transporttjenester, slik at transport
kan settes i verk umiddelbart når EU-land ber om bistand fra norske
myndigheter for å avlaste flyktningsituasjonen.
Per 13. mars har
Polen tatt imot seksti prosent av alle ukrainske flyktninger. Det
utgjør 1,8 millioner mennesker. Tallet øker med titusener daglig.
De fleste av flyktningene er kvinner og barn. Kapasiteten er sprengt i
private hjem, i helsevesenet og i skolesystemet.
For å avlaste Ukrainas
naboland på best mulig måte bør Norge prioritere å evakuere de flyktningene
som medfører de største utfordringene for nabolandene. Dette er
de sårbare – personer med funksjonsnedsettelser, barnehjemsbarn
og alvorlig syke. Det er også familier med barn i skolealder, med
tanke på trykket på skolesystemet i Polen. I tillegg bør Norge prioritere
å hente skeive flyktninger, fordi de er en utsatt gruppe i flere
av Ukrainas naboland.
Kommunene melder
at de kan bosette om lag 22 000 flyktninger i 2022. De som får kollektiv
beskyttelse, har rett på helsehjelp, arbeid, barnehageplass, skole innen
fire uker og introduksjonsprogram. Man må bo på mottak for å ha
rett til pengestøtte, gratis tolk, norskopplæring og annen hjelp
på mottaket. Det vurderes nå om asylsøkere som bor i private hjem,
kan motta stønad til livsopphold, slik folk som bor på mottak får.
Noen kommuner vet
allerede at de ikke klarer å skaffe nok skoleplasser innen fristen,
og har søkt om dispensasjon fra dette kravet. Forslagsstillerne
foreslår at Stortinget ber regjeringen etablere en mottaksplan som også
sikrer at barn og unge blir tatt godt imot ved ankomst til Norge
og raskt integrert i barnehager og skoler, i tråd med Utdanningsforbundets
innspill.
Det må være et mål
for norske myndigheter at ukrainske barn som kommer til Norge som
følge av Russlands invasjon av Ukraina, får tilpasset opplæring som
gjør at de mister minst mulig av det utdanningsløpet de går i. Samtidig
er det viktig at ukrainske barn ikke bare settes rett inn i et norsk
klasserom, da overgangen fra både ukrainsk undervisning og krigen
til en norsk undervisningssituasjon kan bli for brå. Det må legges
til rette for at ukrainske barn får et godt og tilpasset tilbud når
de kommer til kommunene.
Det finnes et nettverk
av ukrainere i Norge, blant annet organisert gjennom Norsk-Ukrainsk
forening og Ellisiv (ukrainsk skole i Norge), som kan bistå med
kompetanse og sikre en god introduksjon, samt utvikle utdanningstilbud
for ukrainske barn tilpasset det skoleløpet de kommer fra. Forslaget
om ukrainsk opplæring er ment som et supplement til norsk skole.
Norge bør fjerne
byråkratiske hindre for å komme seg til landet, og strømlinjeforme
mottaket og registreringen. Kommunene må få marsjordre fra regjeringen om
å planlegge for mottak av et større antall flyktninger, bl.a. ved
å forberede kommunehelsetjenesten på helsekontroller og psykologisk
oppfølging av traumer, øke antallet barnehageplasser og innhente
nødvendig spesialisthjelp for å håndtere barn fra konfliktområder,
sørge for godt mottak av barn og unge i skolen med egne program
for å ta dem imot med tilpasset undervisning, gi den ukrainske skolen
og andre tilbud om lokaler, læremidler og ressurser slik at ukrainske
barn kan fortsette å følge ukrainsk læreplan ved siden av ordinær
opplæring, og kartlegge om flyktningene har behov for introduksjonsprogram
eller ikke, og i så fall hva slags introduksjonsprogram de trenger
for å komme seg raskt i arbeid.