Bakgrunn
Russlands angrep
på Ukraina viser behovet for at Norge kobler seg nærmere på EU i
viktige spørsmål som omhandler utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk. Som
i klimakrisen, pandemien og flyktningkrisen er krigen i Ukraina
en utfordring som ikke er dimensjonert for nasjonale løsninger.
Som et ikke-medlem har Norge bare kunnet slutte seg til enkelte
samarbeidsprosjekter på dette feltet, uten at landet er en del av
EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk.
EUs felles utenriks-
og sikkerhetspolitikk ble først etablert i Maastricht-traktaten
i 1992, og videreutviklet gjennom Amsterdam-traktaten. FUSP ledes
av EUs Høyrepresentant for utenriks- og sikkerhetspolitikk. Det
europeiske råd er hovedorganet for FUSP. Rådet definerer den felles
utenriks- og sikkerhetspolitikken ved å sette felles prinsipper,
overordnede retningslinjer og felles strategier på områder der medlemsstatene
har viktige felles interesser. Slike strategier omfatter mål, varighet og
de midler EU og medlemmene skal benytte seg av.
Før Ukraina-krigen
så man forsiktige tegn til et mer ambisiøst FUSP-samarbeid. Tyskland
og Frankrike var enige om at unionen skulle forsterke denne siden
ved EU. Putins angrepskrig i Ukraina har forent europeiske land
på en måte det var vanskelig å forutse før krigen begynte. Det er
ikke noen tvil om at EU vil spille en stadig viktigere rolle i utenriks-
og sikkerhetspolitikken.
I skrivende stund
skjer det store endringer i Europas sikkerhetsarkitektur. Tysklands
beslutning om å øke forsvarsbudsjettet sitt er først i rekken, men
Danmarks planlagte folkeavstemning om deltakelse i EUs felles utenrikspolitikk
(FUSP) er et annet tegn. Danmark har tidligere reservert seg mot
deltakelse på dette området, men den danske regjeringen ser behov
for et tettere samarbeid på dette området, i lys av krigen i Ukraina. Norge
har det samme behovet for å knytte seg nærmere til, og få mer innflytelse
over, den felles europeiske sikkerhets- og utenrikspolitikk.
Ukraina-krigen viser
behovet for en sterk europeisk søyle innenfor NATO, men også for
at EU koordinerer ressursbruken sin på forsvarsfeltet for å styrke
sin egen evne til å håndtere framtidige sikkerhetsutfordringer. Dette
vil også bidra til å styrke NATO og bidra til bedre byrdefordeling
mellom de allierte i Europa og Nord-Amerika.
Den norske EU-debatten
har i stor grad handlet om markedstilgang. Ukraina-krisen har aktualisert
EUs sikkerhetspolitiske rolle. For å møte dagens internasjonale utfordringer
er fellesskapet i EU Norges viktigste arena. Så lenge fullt EU-medlemskap
er uaktuelt for stortingsflertallet, mener forslagsstillerne at
Norge må søke et fullt medlemskap i EUs felles sikkerhets- og utenrikspolitikk.