Representantforslag om å styrke undervisningskvaliteten for studenter under pandemien og følge opp studenters studieprogresjon og undervisningstilbud

Dette dokument

  • Representantforslag 109 S (2021–2022)
  • Fra: Ingvild Wetrhus Thorsvik, Abid Raja og Guri Melby
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I nær to år har covid-pandemien påvirket studiehverdagen til studentene. Varierende grad av smitteverntiltak, digitale forelesninger og karanteneregler har påvirket studiene. Selv om studentene har vært rammet av pandemien og virkningen av denne på studier og hverdagen ellers i forskjellig grad, melder mange studenter om at det har vært utfordrende tider for dem i denne toårsperioden. Det har blitt mye digital undervisning og mye mindre sosial kontakt på studiestedet enn det som er normalt. Dette har ført til at mange studenter ikke har oppnådd den læringen og utviklingen de normalt sett skulle hatt. Konsekvensene vet man ennå ikke nok om, men dette er en av de mest bekymringsfulle sidene av pandemien som må håndteres i både et kortsiktig og langsiktig perspektiv.

Det er grunn til å være bekymret for at det for mange studenter vil det være en stor overgang tilbake til en normal hverdag når pandemien er over. Mange studenter kan ha fått kunnskapshull som kan vare ved eller vokse seg større. Det kan derfor være viktig å fange opp de studentene og studieprogrammene som har vært hardest rammet av pandemien, og sette inn innsatsen så tidlig som mulig for å støtte disse studentene.

Nå nylig ble studiebarometeret for høsten 2021 lagt fram. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomfører studentundersøkelsen om studiekvalitet, der nesten alle norske høyskoler og universiteter er med. Den dekker om lag 1 800 studieprogrammer og det sendes ut spørreskjema til mer enn 70 000 studenter. Flere av funnene viser at studenter har hatt det vanskelig under pandemien, og at utdanningsinstitusjonene har slitt med å tilpasse seg situasjonen. I høyere utdanning er det viktig å lære å samarbeide med andre, fordi slikt samarbeid fremmer læring. Derfor kan det være problematisk at en tredjedel av studentene mente de ikke var blitt godt integrert i et sosialt studiemiljø.

Undersøkelsen trakk også fram at studentene opplever at nettundervisningen under pandemien har vært negativ for utdanningskvaliteten. 60 prosent svarte at kvaliteten var dårligere enn i fysisk undervisning, og over 60 prosent svarte at nettundervisning var mindre motiverende enn å få undervisning fysisk. Halvparten av studentene var enige i at de faglig ansatte har nok digital kompetanse. Kun halvparten av studentene opplevde at det opplegget de fikk for nettbasert undervisning, var godt. Det har selvsagt også vært god digital undervisning under pandemien, men kvaliteten på denne har vært varierende. En del av fagene det undervises i, er også i høy grad så praktisk rettede at det muligens har vært utfordrende å undervise digitalt i deler av faget.

Forslagsstillerne mener de som har vært studenter i løpet av pandemien, bør forvente at de får et fag- og undervisningstilbud som tilsvarer det fag- og undervisningstilbudet de som studerte før pandemien, har hatt.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen vurdere tiltak for å gi mer undervisning med mer kvalitet for å innhente tapt studieprogresjon i forbindelse med pandemien. Dette må skje i dialog med institusjonene for høyere utdanning. En kan i denne vurderingen og dialogen spesielt se på å eventuelt øke antall undervisningstimer, utvide lengden på det akademiske studieåret, legge til rette for en tettere faglig oppfølging av studentene og mulig oppgaveløsning med støtte ifra studentmentorer.

  2. Stortinget ber regjeringen i dialog med institusjonene for høyere utdanning sikre at alle studenter får fysisk undervisning i minst samme omfang som før pandemien, og samtidig vurdere ytterligere tiltak som støtter mer kvalitet i deling av faglig innhold, nye digitale læringsplattformer og digitalisering av undervisningen.

15. februar 2022

Ingvild Wetrhus Thorsvik

Abid Raja

Guri Melby