Bakgrunn
Nav-skandalen er
det mest omfattende justismordet i norsk etterkrigshistorie. Dette
forslaget har til hensikt å sørge for at regjeringen overleverer
rapporten «Eksport av velferdsytelser» fra 2014 med vedlegg til
Stortinget, for å sikre at Nav-skandalens ofre får nødvendig informasjon til
å vurdere krav om oppreisningserstatning og full informasjon om
hvordan Nav-skandalen kunne skje, og at alle steiner i saken snus.
Så langt har myndighetene
erkjent ansvar for ofrenes økonomiske tap. Staten har imidlertid
nektet å ta ansvar for den store økonomiske, sosiale og psykiske
belastningen som ofrene har lidd på grunn av straffeforfølgelse,
tilbakebetalingskrav og avkortning av sosiale ytelser i strid med
gjeldende rett. Mange av disse menneskene har stått uten mulighet
til å skaffe seg inntekt. I tillegg kommer de enorme belastningene
for alle de som er urettmessig anmeldt og domfelt, og som også har
sonet. Mye tyder nå på at hemmeligholdet av rapporten fra 2014 hindrer
ofrene for trygdeskandalen fra å vurdere sin rettsstilling. I tillegg
forhindrer hemmeligholdet ofrenes rett til å få vite om de feil
de ble rammet av, kunne vært unngått.
Forslagsstillerne
viser til regjeringens to redegjørelser om feilpraktisering av trygdereglene
og kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av redegjørelsene. I
den siste innstillingen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen,
Innst. 278 S (2020–2021), ble det vist til brev fra kontroll- og
konstitusjonskomiteen til arbeids- og sosialministeren 17. november
2020 med anmodning om å utlevere rapporten «Eksport av velferdsytelser»
fra 2014 fra en interdepartemental arbeidsgruppe til komiteen. På
tross av komiteens anmodning ble rapporten fra arbeidsgruppen ikke
overlevert.
Det er i dag avklart
hva myndighetenes feil besto i. Trygdereglene ble praktisert slik
at man kunne miste retten til syke-, pleie-, og arbeidsavklaringspenger
bare fordi man oppholdt seg i annet EØS-land. Dette viste seg å
være i strid med EØS-avtalens regler og medførte at mange tusen
trygdede personer ble fratatt de ytelsene de hadde krav på. Flere
hundre har også fått urettmessig krav om tilbakebetaling av ytelsene,
og minst 40 personer er anmeldt, domfelt og fengslet i strid med
reglene.
Rapporten fra 2014
ser ut til å kaste lys over spørsmålet om feilpraktiseringen kunne
vært stanset langt tidligere. Det utvalget regjeringen satte ned
for å granske hvordan feilen kunne skje, har omtalt rapporten fra 2014
og sitert enkelte bruddstykker. Det sies i granskningsrapporten
på side 109 at rapporten inneholdt en beskrivelse av gjeldende rett
hvor det i punktet om sykepenger og punktet om arbeidsavklaringspenger
heter at
«EØS-avtalen gir
adgang til å oppholde seg i andre EØS-land forutsatt at kravene
til aktivitet og kontakt med etaten er oppfylt, se vedlegg 2».
Videre heter det
i granskningsrapporten at utredningen inneholder kapitler som behandler
henholdsvis syke-, pleie- og arbeidsavklaringspenger, og at i
«samtlige kapitler
understrekes det at krav om faktisk opphold i Norge ikke kan gjøres
gjeldende i EØS, og at den eneste måten å begrense utbetalingene
derfor er å skjerpe inn bruken av aktivitetskrav».
Det ser altså ut
som at den ansvarlige statsråden og resten av regjeringen i 2014
fikk utredet at det i EØS ikke var noen mulighet for å kreve at
mottakere av syke-, pleie- og arbeidsavklaringspenger oppholdt seg
i Norge. Likevel fortsatte norske myndigheter å kreve at mottakere
av syke-, pleie- og arbeidsavklaringspenger oppholdt seg i Norge.
Stortinget har ikke
blitt informert om 2014-utredningens vurderinger i stortingsmeldinger
eller lovforslag. Stortinget fikk ikke vite at krav om faktisk opphold i
Norge ikke kan gjøres gjeldende i EØS, eller at EØS-avtalen gir
mottakere av de aktuelle ytelsene adgang til å oppholde seg i andre
EØS-land. Rapportens konklusjoner ser imidlertid ut til å ha vært
kjent for Arbeids- og sosialdepartementet og statsråden der.
Så lenge rapporten
ikke overleveres i sin helhet, finnes det imidlertid per i dag ikke
nok informasjon til å avklare om ofrene har rett på erstatning fra
staten for belastningen de er påført. Så langt har myndighetene erkjent
at staten har opptrådt uaktsomt. Utbetaling av oppreisning for ikke-økonomisk
tap forutsetter imidlertid at det har vært utvist «grov» uaktsomhet.
Slike krav har hittil blitt avslått. Dersom det viser seg at regjeringen
allerede i 2014 fikk utredet at EØS-avtalen ikke tillot den praksis
myndighetene hadde helt frem til oktober 2019, vil det være et sterkt
argument for at statsråden eller regjeringen har opptrådt grovt
uaktsomt ved å ikke stanse den ulovlige praksisen langt tidligere.
For å kunne vurdere om noen i ledende posisjoner har opptrådt grovt
uaktsomt, må man imidlertid få se 2014-utredningen. Stortinget skal
ikke selv behandle ofrenes krav, men Stortinget kan sørge for at
ofrene får den dokumentasjonen de trenger for å vurdere om de har
krav det er verdt å forfølge rettslig. Et første skritt er at rapporten
overleveres til Stortinget, slik at Stortinget selv kan vurdere
om det er behov for å fatte ytterligere vedtak i salen for å sikre
at ofrene får nødvendig dokumentasjon.
Det høye antallet
ofre, inkludert straffedommer uten rettslig grunnlag, gjør at Nav-skandalen
i seg selv er en ekstraordinær sak. Det finnes neppe noen tilsvarende
tidligere sak hvor en så viktig stein har blitt liggende i fred
for Stortinget og offentligheten, til tross for forsikringer om
at alle steiner skulle snus. Forslagsstillerne mener dessuten det
vil utgjøre en ny og grov urett dersom myndighetene tilbakeholder
informasjon som kan være avgjørende for ofrenes krav på erstatning,
og dermed aktivt bidrar til å nekte ofrene erstatning de har krav
på. I tillegg har ofrene, uavhengig av om de har rett på erstatning
eller ikke, rett til å vite den hele og fulle sannheten om uretten
de har blitt utsatt for.