Bakgrunn
For at reisende på
veinettet skal finne frem, er det avgjørende viktig med god skilting.
Både for fremkommeligheten og trafikksikkerheten er det viktig at
trafikantene slipper å kjøre rundt unødig for å lete etter det stedet
de skal til . Men god skilting er ikke bare viktig for at folk flest
skal finne frem, det er også viktig for de som driver en virksomhet,
at besøkende finner frem.
Det er gjentatte
eksempler fra hele landet på at forskjellige aktører fra næringslivet,
idrettsanlegg, museer, severdigheter, P-hus eller private og offentlige
virksomheter sliter med utilstrekkelig skilting. God skilting er også
viktig for reiselivet, slik at turistene finner frem eller blir
gjort oppmerksom på en attraksjon. Flere av disse aktørene som sliter
med å få godkjent skilting, har dessverre erfaring med at dagens
regelverk for å få skilt er for snevert, strengt og tungrodd. Mange
får avslag, og det fører til færre besøkende. Dette fører igjen
til redusert omsetning, færre ansatte og mindre verdiskapning for
samfunnet, samt reduserte skatteinntekter for det offentlige.
Det disse forskjellig
aktørene ber om, er ikke at alle fritt frem skal få sette opp skilt,
reklameplakater, store skjermer med filmer og reklame. Det er et
ønske om elementær skilting for at kunder og besøkende skal finne frem.
Regelverket for å
få tilstrekkelig skilting og annen merking langs norske veier må
endres og forenkles.
Skiltreglene danner
grunnlag for hva som er tillatt å sette opp av skilt eller annen
merking lang norske veier. Vegtrafikkloven gir skiltmyndigheten
til Samferdselsdepartementet, men med mulighet for å delegere den
videre til kommunene. Loven gjør det også klart at det er den myndighet
som er ansvarlig for veien, som avgjør om skilting og oppmerking
på eller ved veien kan settes opp.
Håndbok N300 Trafikkskilt,
del 5 Serviceskilt og virksomhetsvisning, regulerer skilting som
er viktig for at trafikantene skal finne frem til forskjellige steder
de ønsker å besøke. Virksomhetsvisning har til hensikt å hjelpe
trafikantene med å finne frem til virksomheter langs veien. Serviceskilt
har til hensikt å informere trafikantene om forskjellige servicetilbud/attraksjoner
som ligger langs veien.
Utgangspunktet må være at alle
aktører som driver næringsliv, turisme, museer, serveringssteder,
idrettsanlegg etc., som ønsker skilt for at kundene skal finne frem, skal
få lov til dette. Det må også åpnes for at aktørene kan ha sin logo
på informasjonsskiltene, slik at kundene vet hva slags tilbud, attraksjoner,
mat etc. som er tilgjengelig. Det vil ikke si at det åpnes for generell
reklame langs det norske veinettet, men rett og slett bedre informasjon
til trafikantene om hva som er av virksomheter og servicetilbud
langs veiene.
Kommunen må få påvirke
avgjørelsene. Dersom en kommune har sagt ja til en aktør, må regelverket
utformes slik at det skal være store og tungtveiende grunner for
at Statens vegvesen skal kunne gi avslag.