Bakgrunn
Stortinget vedtok
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 36 (2008–2009), jf.
Innst. S. nr. 299 (2008–2009), å innlede forhandlinger for å anskaffe
nye kampfly til Forsvaret av typen F-35, den gang mest kjent som
Joint Strike Fighter (JSF) fra Lockheed Martin. I proposisjonen
redegjorde regjeringen for sitt valg og for grunnlaget for å starte
forhandlinger om kontrakt med amerikanske myndigheter representert
ved Joint Strike Fighter Program Office (JPO) og hovedleverandøren
av JSF, Lockheed Martin.
Flere medier og forsvarsanalytikere
har i ettertid hevdet at Stortinget har blitt ført bak lyset og
ikke fått alle relevante opplysninger før beslutningen ble tatt. Under
prosessene trakk Eurofighter-konsortiet sin Typhoon fra konkurransen.
Svenske myndigheter og Saab har protestert kraftig på analysene
regjeringen fremla for Stortinget. 3. desember 2010 refererte Aftenposten hemmelige
dokumenter fra USAs ambassade i Norge, publisert av varslerorganisasjonen
WikiLeaks, som avslørte at USA i hemmelighet la press på norske
myndigheter for å velge F-35.
Forslagsstiller mener
dette er tungtveiende grunner til å stille spørsmål ved om alt gikk
riktig for seg i anbudsprosessen som ledet fram til valget av F-35
som Forsvarets kampfly, og om Stortinget fikk riktig og tilstrekkelig
informasjon om alle relevante forhold.
Forslagsstiller viser
til at valget av F-35 ble begrunnet med at dette kampflyet var det
av kandidatene som best tilfredsstilte Norges krav til operativ
og teknisk ytelse og hadde de laveste investerings- og levetidskostnadene.
Utviklingen av kampflyprogrammet med hensyn til operativ ytelse
og kostnader har ikke bidratt til å svekke bekymringene for om alt
gikk riktig for seg i anbuds- og beslutningsprosessen som ledet
til valget av F-35.
Den amerikanske riksrevisjonen
GOA har blant annet pekt på flydeler som går i stykker oftere enn
forutsatt og erstattes for sent, og at dette gjør at kampflyene ikke
oppnår den operative evne som er forutsatt. Også den norske riksrevisjonen
har undersøkt forutsetninger for kampflyenes operative evne i overgangen
til F-35 og ifølge avisa Klassekampen kommet med alvorlig kritikk.
I forbindelse med behandling av Rødts forslag om offentliggjøring
av ugradert informasjon fra Riksrevisjonens undersøkelse av infrastruktur
og støttefunksjoner for kampflyvåpenets operative evne, jf. Dokument
8:60 S (2019–2020), bekreftet forsvarsministeren at problemene som
ble påpekt av den amerikanske riksrevisjonen, også gjelder for norske
F-35.
5. april viste Aftenposten
beregninger som tyder på at informasjonen fra den daværende regjeringen
i 2008 om at F-35 ville bli klart billigere enn konkurrenten JAS Gripen
i innkjøp og levetidskostnader, ikke stemmer. Mens JAS Gripen koster
4 700 amerikanske dollar å fly per time, koster F-35 mellom 21 000
og 31 000 amerikanske dollar å fly per time, ifølge tall fra nasjonale myndigheter
og militære avdelinger, referert i Aftenposten.
I februar 2021uttalte
stabssjefen i US Air Force, general Charles Q. Brown Jr., at kostnadene
for F-35 var så høye at man må begrense bruken av kampflyet. Det amerikanske
luftforsvaret har annonsert en utredning om USAs kampflyflåte som
kan åpne for å erstatte et betydelig antall planlagte F-35 med andre
kampfly på grunn av de høye driftskostnadene. For mange feil, stagnasjon
i opprettingen av feil og rask slitasje av deler har også blitt
påpekt av amerikanske forsvarsmyndigheter. Storbritannias myndigheter
har tidligere annonsert intensjon om å kjøpe 138 F-35 av ulike typer,
men i årets strategiske forsvarsmelding er antallet nedjustert til
48 F-35. VG omtalte 21. mars 2021 den senere utviklingen som en
«tillitskrise» for F-35.
Forslagsstiller viser
til at innkjøpet av F-35 er Norges dyreste enkeltstående skattefinansierte
innkjøp noen-sinne, og at en tillitskrise tilknyttet offentlig pengebruk i
denne størrelsesordenen må tas på alvor av de folkevalgte. I proposisjonen
«Nye kampfly til Forsvaret» (St.prp. nr. 36 (2008–2009)) oppgis
det at levetidskostnaden for kampflyet vil være 145 mrd. kroner.
I budsjettproposisjonen for 2021 (Prop. 1 S (2020 –2021)) oppgir regjeringen
at levetidskostnaden for kampflysystemet er beregnet til 352,9 mrd.
kroner. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen har uttalt at kostnadene
for Norge kan øke ytterligere dersom USA og Storbritannia kjøper
færre fly enn tidligere antatt.
Investeringskostnadene
og fremtidige driftskostnader for F-35 er så store at det vil påvirke
de økonomiske rammebingelsene for alle deler av Forsvaret og Norges forsvarsevne
i tiår fremover.
Forslagsstiller viser
til at Riksrevisjonen gikk gjennom anskaffelsen av kampflyet F-16
og leverte rapport til Stortinget i 1999 (Dokument nr. 3:7 (1998–99))
om dette. I lys av at det hefter langt større tvil om anskaffelsen
av F-35, og i lys av den pågående tillitskrisen omtalt av VG, vil
det sende et uheldig signal om anskaffelsen ikke blir undersøkt.
Spørsmålene om Norges dyreste offentlige enkeltinvestering noensinne
og valget av F-35 kan ikke bli stående ubesvart.
Forslagsstiller mener det er
naturlig at undersøkelsen gjøres av Riksrevisjonen etter anmodning
fra Stortinget, jf. lov om Riksrevisjonen § 9 syvende ledd, hvor det
heter at:
«Stortinget i plenum
kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser.»