Utdanning
Skolen er en arena
der svært mange opplever rasisme og diskriminering. Det kan være
mobbing fra medelever eller diskriminering og uttrykk for diskriminerende
holdninger fra skoleledelse og lærere. I tillegg vet man at lærere
og skoler har for lite kunnskap og kompetanse om hvordan man ser
og håndterer rasistisk diskriminering og mobbing.
I opplæringslova
§ 9 A-3 første ledd står det at «Skolen skal ha nulltoleranse mot
krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering». At
rasisme er en aktuell problemstilling, ikke noe som tilhører fortiden, må
tydeliggjøres i loven, og det må legges opp til et aktivt antirasistisk
arbeid i skolen. Rapporten «Vil ikke leke med deg fordi du er brun»
(2017) viste at en av arenaene hvor ungdommer i størst grad melder
fra om opplevelser med rasisme, er i skolen. Det meldes fra aller mest
i barne- og ungdomsskolen, men også på videregående. Av respondentene
som oppgir at én av eller begge foreldrene er født i et annet land
enn Norge, oppgir 14,2 prosent at de opplevde urettferdig eller
negativ forskjellsbehandling ukentlig mens de gikk på barneskolen,
og 15 prosent på ungdomsskolen. Så mange som én av fire opplevde
rasisme, diskriminering eller urettferdig behandling regelmessig,
det vil si 2–3 ganger hver måned eller oftere på barneskolen, og
så mange som 25,6 prosent på ungdomsskolen. Det som gjør situasjonen
enda mer alvorlig, er de nokså gjennomgående tilbakemeldingene fra
dem som har opplevd dette, om at skolene så altfor ofte synes å
ha fulgt disse sakene dårlig opp.
Rasisme og diskriminering
må bekjempes på flere plan for å få til endring: Lærerutdanningen,
kompetanseheving, tydelige strukturer for håndtering av hendelser
og en tydelig læreplan som løfter problemet, er en start.