Bakgrunn
Seksuell trakassering
er en alvorlig og omfattende samfunnsutfordring. Til tross for metoo,
lovforbud mot seksuell trakassering og nytt lavterskeltilbud for
saker om seksuell trakassering, ser det ikke ut til at omfanget av
seksuell trakassering reduseres. Det kommer stadig nye rapporter
om tilfeller av seksuell trakassering i Forsvaret, kulturlivet og
arbeidslivet generelt. Det betyr at man fortsatt har en vei å gå
for å bedre holdninger, sikre mer åpenhet og bevisstgjøre arbeidsgivere
og arbeidstakere i at seksuell trakassering ikke skal forekomme
på arbeidsplassen.
Seksuell trakassering
er ikke bare en stor samfunnsutfordring, men også et alvorlig arbeidsmiljøproblem. På
arbeidsplassen kan seksuell trakassering skje både fra medarbeidere,
ledere og andre man er i kontakt med gjennom arbeidet. Arbeidstilsynet
peker på flere risikofaktorer som øker faren for å bli utsatt for
seksuell trakassering på arbeidsplassen. Eksempler på
slike risikofaktorer er å være en midlertidig ansatt som
ikke kjenner sine rettigheter, å være en ung ansatt (særlig kvinner)
og seksualisert kultur og sjargong på arbeidsplassen. Arbeidstilsynet
trekker også frem mangel på systematisk HMS-arbeid med psykososialt
arbeidsmiljø som omfatter hvordan man kan forebygge, håndtere og følge
opp seksuell trakassering, som en risikofaktor.
Seksuell trakassering
er forbudt. Det slår både likestillings- og diskrimineringsloven
(§ 13) og arbeidsmiljøloven (§ 13-1) fast. Etter innføringen av
den nye likestillings- og diskrimineringsloven er definisjonen av seksuell
trakassering som følger:
«Med seksuell trakassering
menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som
formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende,
ydmykende eller plagsom.»
I en banebrytende
dom for seksuell trakassering i Høyesterett i desember 2020 understreker
Høyesterett at arbeidsgivers forpliktelse etter likestillings- og
diskrimineringsloven § 13 utfylles av arbeidsgivers generelle plikt til
å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, jf. arbeidsmiljøloven
§§ 4-1 første ledd og 4-3. I arbeidsmiljøloven § 4-3 om krav til
det psykososiale arbeidsmiljøet nevnes imidlertid ikke seksuell
trakassering eksplisitt. § 4-3 (3) lyder:
«Arbeidstaker skal
ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.»
Forslagsstillerne
mener det nå er på tide at arbeidsgivers ansvar for å forebygge
og forhindre seksuell trakassering på arbeidsplassen blir tydeliggjort
i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven stiller formelle krav til
virksomhetenes systematiske HMS-arbeid (internkontroll). Blant annet
stilles det krav om formulerte målsettinger og handlingsplaner,
og det er krav om en dokumentert skriftlig HMS-plan (aml. § 3-1).
Å presisere i lovteksten at arbeidet mot seksuell trakassering inngår
i ansvaret arbeidsgiver har for et godt psykososialt arbeidsmiljø,
vil tydeliggjøre arbeidsgivers plikt på dette området. Dette vil
trolig ha positiv effekt på det forebyggende arbeidet.