EU har over tid fått
massiv kritikk for manglende åpenhet, hemmelighold, skjulte maktstrukturer
og udemokratiske prosesser i sine lovgivende organer.
Innbyggerne i EU
velger representanter til EU-parlamentet gjennom valg, som er EUs
eneste demokratiske alibi, men parlamentet har i realiteten liten
makt. Så godt som alle initiativ til saker og forslag til lover
må komme fra EU-kommisjonen, som i de fleste saker har den reelle
makten. Medlemmene av EU-kommisjonen er ikke valgt på demokratisk
vis, men utpekt.
Over flere år har
EUs ombud Emily O’Reilly rettet kraftig kritikk mot EUs ministerråd
(Rådet) og EU-kommisjonen (Kommisjonen) fordi prosessene hvor lover blir
til, er udemokratiske og utilgjengelige for vanlige innbyggere.
«Det er så å si umulig for borgere å finne ut hvordan en europeisk
lov ble til», sier O’Reilly til Investigate Europe.
Norge er bundet av
en mengde EU-regler som har blitt til i disse lovgivningsprosessene.
Norske myndigheter bør derfor se svært alvorlig på mangelen på demokrati
i EU, som direkte påvirker norske borgere.
10. februar 2021
vedtok EU-parlamentet selv en resolusjon med kritikk av Kommisjonens
og Rådets manglende åpenhet i lovgivende prosesser. Det pekes på manglende
tilgang til EU-dokumenter for offentligheten, at innsynsbegjæringer
i for stor grad avslås, møter som holdes for lukkede dører uten
tilstrekkelig begrunnelse, og for streng klassifisering av EU-dokumenter.
Kritikken går også
på at lite er gjort for å forbedre dette selv om både EU-parlamentet
og EUs ombudsmann har kritisert forholdene i lang tid.
Også i 2018 var mangel
på demokrati i EU tema for en rapport og en resolusjon fra Europaparlamentet, «Report
on the Ombudsman’s strategic inquiry OI/2/2017 on the transparency
of legislative discussions in the preparatory bodies of the Council
of the EU». EU-parlamentet ga også da uttrykk for dyp bekymring
for de demokratiske prosessene i EU, og pekte på store svakheter.
I rapporten understrekes
det at demokratiske og gjennomsiktige beslutningsprosesser på europeisk
nivå er avgjørende for å øke innbyggernes tillit til EUs institusjoner,
og at høy grad av åpenhet er viktig for at borgere, media og andre
interessenter kan holde sine folkevalgte regjeringer ansvarlige.
Videre også at gjennomsiktighet i lovgivningsprosesser er en viktig
skanse for å hindre falske nyheter og konspirasjonsteorier. Dagens
EU-system er i liten grad i samsvar med disse idealene.
EU-domstolen har
berørt hemmeligholdet i flere dommer, og tolket EU-traktaten og
EUs innsynsforordning slik at det fører til mer åpenhet, for eksempel
i Access Info Europe v. Council of the European Union.
I desember 2017 sendte
26 nasjonale parlament og kamre et felles brev til lederne i Det
europeiske råd, Rådet og Eurogruppen med forslag om fire konkrete
tiltak for å øke åpenheten om de politiske beslutningsprosessene
i EU generelt og Ministerrådet spesielt. Over tre år senere er denne
kritikken i liten grad tatt til følge, og kritikken fra EU-parlamentet
gjentas.
Dette vitner om at
EU-systemet som organisasjon er fundamentalt udemokratisk. Systemet
er i seg selv bygget opp for å sentralisere makt, og flytter myndighet
fra folkevalgte til et enormt og ansiktsløst byråkrati. Beslutninger
tas og forberedes av personer som ikke har vært på valg, ikke har
et demokratisk forankret mandat og i liten grad har et forhold til
personene som skal leve med konsekvensene av beslutningene.
EUs udemokratiske
konstruksjon bidrar til å forsterke det demokratiske underskuddet
ved Norges tilknytning til EU i dag, og har også den konsekvensen
at det er liten offentlig debatt om hvordan lovene blir til.
Det er derfor i liten
grad belyst i hvilken grad EU-regelverk som gjelder i Norge, har
blitt til på en måte som ikke hadde blitt akseptert i norsk offentlighet,
og ikke lever opp til norske standarder for gjennomsiktighet og demokrati.