Søk

Bakgrunn

Norge er et land med store energiressurser og et kaldt klima. Forslagsstillerne mener landets energirikdom må komme næringsliv og innbyggere til gode. Som et ledd i det, er det derfor viktig at innbyggerne opplever at markedet fungerer, og at informasjon om kostnader er lett tilgjengelig og forståelig.

Forbrukerrådet har i sitt arbeid avdekket at informasjonen til kundene i strømmarkedet ikke fungerer godt nok. Dette skyldes blant annet at strømselskapene har uoversiktlige vilkår og priser, slik at det er svært vanskelig å sette seg inn i sin egen strømavtale. Resultatet er at mange ikke aner om de har en dyr eller billig strømavtale, og derfor kan føle seg lurt.

Forslagsstillerne mener Forbrukerrådets funn tilsier det må gjøres grep slik at strømmarkedet blir mer oversiktlig for forbrukerne. Prisbevisste forbrukere må lettere få tilgang på nødvendig informasjon, slik at de kan velge den mest lønnsomme strømavtalen ut fra sitt behov.

For å få et strømmarked som fungerer optimalt, der det er reell konkurranse på pris til det beste for forbrukerne, er man helt avhengig av at folk er informerte om prisforskjellene mellom selskapene. Forbrukerrådet har i media den siste tiden hevdet at strømavtalene er gjort kompliserte med viten og vilje for å selge dyrest mulig strøm. De hevder strømkundene blir regelrett lurt fordi informasjon fra strømselskapene er både innviklet og lite tilgjengelig. Dette støttes også langt på vei av bransjen selv, senest av Energi Norge i Debatten på NRK 11. februar 2021.

Det må være enkelt å kjøpe strøm. Strøm er en standardisert vare og kan prises like enkelt som man gjør med både bensin, melk og andre tjenester. Priser og vilkår må være enkle, slik at forbrukerne kan sammenligne priser og handle trygt og informert.

I stedet har det fremkommet eksempler på at forbrukere lures inn i det som kan se ut som gunstige avtaler, for så at prisene økes i skjul. Undersøkelser fra Forbrukerrådet viser at bare én av fire strømkunder vet hva de selv betaler for strømmen, og at kun én av ti vet hva markedsprisen på strøm er. Halvparten av de som har kjøpt strøm, oppgir at de føler seg lurt av strømselskapene. En rapport utarbeidet av Oslo Economics på vegne av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) konkluderte også med at mangel på informasjon hos forbrukere bidrar til å svekke priskonkurransen i strømmarkedet. Dette gjør at konkurransen ikke er like god som forventet.

Forslagsstillerne mener derfor at det er behov for å se på dagens regelverk, og foreslår tiltak som standardisert prisopplysning fra strømselskapene i deres markedsføring. Priser må være transparente og tilgjengelige for kunden gjennom hele kundeforholdet, slik at det er enkelt å orientere seg i markedet. Strømprisen og totalkostnad må opplyses på en enkel og forståelig måte til kunden. Endringer i pris skal opplyses om til kunden direkte på SMS, e-post eller brev for å unngå at strømselskapene kan gjemme bort justering av prispåslagene gjennom notiser på selskapenes nettside. Påslaget strømselskapene legger på strømmen, skal også komme tydelig frem for kunden på egnet måte.

Hensikten er at informasjonen som gis til kundene må være god nok til at man kan sammenlikne ulike strømavtaler, slik at forbrukerne enkelt kan velge det mest lønnsomme produktet. Strømsalgsselskapene må pålegges å informere om hvor lenge de forplikter seg til prisen de tilbyr forbrukerne. I tillegg mener forslagsstillerne at tilsynet med strømselskaper bør intensiveres for å sikre at markedet fungerer og at forbrukerne kan ta opplyste valg.