Bakgrunn
Norge er et land
med store energiressurser og et kaldt klima. Forslagsstillerne mener
landets energirikdom må komme næringsliv og innbyggere til gode. Som
et ledd i det, er det derfor viktig at innbyggerne opplever at markedet
fungerer, og at informasjon om kostnader er lett tilgjengelig og
forståelig.
Forbrukerrådet har
i sitt arbeid avdekket at informasjonen til kundene i strømmarkedet
ikke fungerer godt nok. Dette skyldes blant annet at strømselskapene har
uoversiktlige vilkår og priser, slik at det er svært vanskelig å
sette seg inn i sin egen strømavtale. Resultatet er at mange ikke
aner om de har en dyr eller billig strømavtale, og derfor kan føle
seg lurt.
Forslagsstillerne
mener Forbrukerrådets funn tilsier det må gjøres grep slik at strømmarkedet
blir mer oversiktlig for forbrukerne. Prisbevisste forbrukere må
lettere få tilgang på nødvendig informasjon, slik at de kan velge
den mest lønnsomme strømavtalen ut fra sitt behov.
For å få et strømmarked
som fungerer optimalt, der det er reell konkurranse på pris til
det beste for forbrukerne, er man helt avhengig av at folk er informerte
om prisforskjellene mellom selskapene. Forbrukerrådet har i media
den siste tiden hevdet at strømavtalene er gjort kompliserte med
viten og vilje for å selge dyrest mulig strøm. De hevder strømkundene
blir regelrett lurt fordi informasjon fra strømselskapene er både
innviklet og lite tilgjengelig. Dette støttes også langt på vei
av bransjen selv, senest av Energi Norge i Debatten på NRK 11. februar
2021.
Det må være enkelt
å kjøpe strøm. Strøm er en standardisert vare og kan prises like
enkelt som man gjør med både bensin, melk og andre tjenester. Priser
og vilkår må være enkle, slik at forbrukerne kan sammenligne priser
og handle trygt og informert.
I stedet har det
fremkommet eksempler på at forbrukere lures inn i det som kan se
ut som gunstige avtaler, for så at prisene økes i skjul. Undersøkelser
fra Forbrukerrådet viser at bare én av fire strømkunder vet hva de
selv betaler for strømmen, og at kun én av ti vet hva markedsprisen
på strøm er. Halvparten av de som har kjøpt strøm, oppgir at de
føler seg lurt av strømselskapene. En rapport utarbeidet av Oslo
Economics på vegne av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
konkluderte også med at mangel på informasjon hos forbrukere bidrar
til å svekke priskonkurransen i strømmarkedet. Dette gjør at konkurransen
ikke er like god som forventet.
Forslagsstillerne
mener derfor at det er behov for å se på dagens regelverk, og foreslår
tiltak som standardisert prisopplysning fra strømselskapene i deres
markedsføring. Priser må være transparente og tilgjengelige for
kunden gjennom hele kundeforholdet, slik at det er enkelt å orientere
seg i markedet. Strømprisen og totalkostnad må opplyses på en enkel
og forståelig måte til kunden. Endringer i pris skal opplyses om
til kunden direkte på SMS, e-post eller brev for å unngå at strømselskapene
kan gjemme bort justering av prispåslagene gjennom notiser på selskapenes
nettside. Påslaget strømselskapene legger på strømmen, skal også
komme tydelig frem for kunden på egnet måte.
Hensikten er at informasjonen
som gis til kundene må være god nok til at man kan sammenlikne ulike
strømavtaler, slik at forbrukerne enkelt kan velge det mest lønnsomme
produktet. Strømsalgsselskapene må pålegges å informere om hvor
lenge de forplikter seg til prisen de tilbyr forbrukerne. I tillegg
mener forslagsstillerne at tilsynet med strømselskaper bør intensiveres for
å sikre at markedet fungerer og at forbrukerne kan ta opplyste valg.